Han kan allt om bilarna han älskar

Sven-Åke Nilsson, 72, har flera Mercedesar på garageuppfarten vid villan i Tallboda – men så är han också vice ordförande i nationella Mercedes Benz-klubben.

Mercedes Benz är Sven-Åke Nilssons passion.

Mercedes Benz är Sven-Åke Nilssons passion.

Foto: Henrik Johansson

Linköping2018-09-28 20:15

Sven-Åke är en sann entusiast, måste man säga. Så var det redan när han växte upp i Markaryd i Småland. Sommaren 1962 blev han omskriven i lokalpressen när han för 1000 kronor skaffat en radiostyrd båt som han körde med i en sjö.

– Jag började med radiostyrt modellflyg redan i slutet av 1950-talet. Jag fick det istället för en moped, berättar han.

Han gick el-teleteknisk utbildning i Hässleholm och efter lumpen anställdes han vid SJ:s centralförvaltning i Stockholm.

– Då infördes automatiskt platsbokningssystem och jag fick åka runt på järnvägsstationer i Sverige, men även i Narvik, Oslo och Köpenhamn för att installera och serva systemen samt utbilda personal, berättar han.

1970 fick han jobb på en avdelning inom Saab som kallades för Datasaab (avknoppad från Saab 1978).

– Den stora grejen på 1980-talet var Minuten-apparaterna. Jag hade hand om systemkontrollen. Vi hade skolungdomar som fick testa att ta ut pengar, berättar han.

I tio år var han lärare på Datasaab, i datateknik. Sedan jobbade han i flera år inom dataindiustrin Telub, sedemera AerotechTelub, som 2001 övertogs av Saab och blev Combitech.

– På Telub sysslade jag bland annat med utveckling av testsystem för utprovning av ledningssystem för JAS-Gripen och vädersystem för flygplatser.

– Vädersystemet installerades på samtliga svenska flygplatser, flera i Norge och Tyskland och även i Asien, berättar han.

Genom åren har Sven-Åke Nilsson haft uppdrag å yrkets vägnar i Tyskland.

– När jag gick i skolan kunde jag ingen engelska eller tyska. Men jag tog en brevkurs för att lära mig språken. Det bästa jag gjort i livet är att är att jag lärt mig tyska och engelska!

Tyskan har han också haft stor nytta av som Mercedes-entusiast. Han brinner verkligen för detta bilmärke och är vice ordförande i Mercedes Benz-klubben Sverige. Arbetet i klubben sker ideellt.

– Vi är 4 700 medlemmar, säger Sven-Åke som bland annat besvarar tekniska frågor rörande MB.

Inte mindre än 12 MB och sex motorcyklar – varav tre BMW – har Sven-Åke i sin ägo. En del bilar är inte i trafik.

– Jag förvarar dem i tre lador.

Äldsta MB:n är en 170Da -51. Hans MB 450 SE -76 medverkade häromåret i SVT:s dramaserie Gåsmamman, där bland andra Grynet Molvig och Alexandra Rapaport agerade.

– De ringde från SVT:s produktionsbolag Endemol och sa att de behövde en Mercedes som var mer än 30 år gammal och inte vit eller röd. Då kom jag på, att jag har ju en sådan, säger han.

Så han och sambon Christina Höckerbo åkte med bilen till inspelningen på Lidingö. Men bilen skulle medverka i lite våldsamma sammanhang, enligt filmmanuset:

– Jag sa att de får bara krossa glaset på högra lyktan, eftersom det inte fanns reservdelar till den vänstra.

En replik i Gåsmamman fastnade han för: "Ska vi åka dit i en riktig bil, väcka lite uppmärksamhet".

Denna bil har även, tillsammans med Sven-Åke, förekommit i ett stort reportage i Teknikens Värld, där den representerade en viss tidsepok.

Han är tacksam över möjligheten att, via Mercedes Benz-klubben, ha fått besöka fabriken i Stuttgart:

– Jag har fått se Mercedesbilar som förvaras på hemliga ställen i stan, för att undvika inbrott, berättar han och ser det som ett stort förtroende.

– Jag hade också förmånen att få åka med på AMG:s 50-årsjubileum. AMG är ett dotterbolag till MB som tillverkar kraftiga motorer.

– De gör alla motorer för hand, med ett datorstyrt verktyg. Varje motor görs av samma person, som sätter sin signatur på motorn, säger han.

Och så har han åkt med tyske racerföraren Bernd Schneider på Hockenheimring. Det var också en upplevelse:

– Jag fick skriva på att jag åkte med på eget bevåg. Det skrev jag gärna under!

Det var i samband med ett event inom Mercedes Benz-klubben 2010, när askmolnet från isländska vulkanen Eyjafjallajökull stoppade flygtrafiken.

– Jag tog då en bil och körde rakt ner till Stuttgart. Jag ville inte missa det där, säger han.

Motorcyklar gillar han också och är ansluten till internationella organisationen FIM som sedan 1936 arrangerar MC-rally till olika platser i Europa och Nordafrika.

Första FIM-rallyt som han och Christina gjorde tillsammans var 1976, till Neptun i Rumänien – en semesterort där diktatorn Nicolae Ceausescu befann sig:

– Securitate (säkerhetstjänsten) hotade med pistol, vi fick inte köra mot hotellet, minns Sven-Åke och Christina, som upplevde en del dramatik och obehag där. Men resan avskräckte inte från nya MC-resor. De gör fortfarande varje år MC-turer i Europa.

Sven-Åke har även stor passion för dans:

– Redan som åttaåring började jag med folkdans och gammaldans. I Linköping blev det Folkungagillet och jag var med i starten av Svartgänget. Ett gäng som dansade gammaldans i sekelskifteskläder.

– Svartgänget dansade bland annat hos Bosse Larsson i Nygammalt i TV och på stadsteatern i Helsingfors.

Man kan undra om Sven-Åke ärvt intresset för teknik av sina föräldrar, men så är det inte. När han var liten hade han ett helt annat intresse:

– Jag sydde och virkade. Jag hade en svart docka som jag sydde kläder till och jag hade bara en leksaksbil, minns han.

– Han är en tusenkonstnär! säger Christina om sin praktiskt lagde man.

– Man måste våga, säger Sven-Åke som inte är handfallen när något krånglar. Då ser han istället fram emot att klura ut hur han ska finna en lösning på problemet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om