Sven-à ke Àr en sann entusiast, mÄste man sÀga. SÄ var det redan nÀr han vÀxte upp i Markaryd i SmÄland. Sommaren 1962 blev han omskriven i lokalpressen nÀr han för 1000 kronor skaffat en radiostyrd bÄt som han körde med i en sjö.
â Jag började med radiostyrt modellflyg redan i slutet av 1950-talet. Jag fick det istĂ€llet för en moped, berĂ€ttar han.
Han gick el-teleteknisk utbildning i HÀssleholm och efter lumpen anstÀlldes han vid SJ:s centralförvaltning i Stockholm.
â DĂ„ infördes automatiskt platsbokningssystem och jag fick Ă„ka runt pĂ„ jĂ€rnvĂ€gsstationer i Sverige, men Ă€ven i Narvik, Oslo och Köpenhamn för att installera och serva systemen samt utbilda personal, berĂ€ttar han.
1970 fick han jobb pÄ en avdelning inom Saab som kallades för Datasaab (avknoppad frÄn Saab 1978).
â Den stora grejen pĂ„ 1980-talet var Minuten-apparaterna. Jag hade hand om systemkontrollen. Vi hade skolungdomar som fick testa att ta ut pengar, berĂ€ttar han.
I tio Är var han lÀrare pÄ Datasaab, i datateknik. Sedan jobbade han i flera Är inom dataindiustrin Telub, sedemera AerotechTelub, som 2001 övertogs av Saab och blev Combitech.
â PĂ„ Telub sysslade jag bland annat med utveckling av testsystem för utprovning av ledningssystem för JAS-Gripen och vĂ€dersystem för flygplatser.
â VĂ€dersystemet installerades pĂ„ samtliga svenska flygplatser, flera i Norge och Tyskland och Ă€ven i Asien, berĂ€ttar han.
Genom Ären har Sven-à ke Nilsson haft uppdrag Ä yrkets vÀgnar i Tyskland.
â NĂ€r jag gick i skolan kunde jag ingen engelska eller tyska. Men jag tog en brevkurs för att lĂ€ra mig sprĂ„ken. Det bĂ€sta jag gjort i livet Ă€r att Ă€r att jag lĂ€rt mig tyska och engelska!
Tyskan har han ocksÄ haft stor nytta av som Mercedes-entusiast. Han brinner verkligen för detta bilmÀrke och Àr vice ordförande i Mercedes Benz-klubben Sverige. Arbetet i klubben sker ideellt.
â Vi Ă€r 4 700 medlemmar, sĂ€ger Sven-Ă ke som bland annat besvarar tekniska frĂ„gor rörande MB.
Inte mindre Ă€n 12 MB och sex motorcyklar â varav tre BMW â har Sven-Ă ke i sin Ă€go. En del bilar Ă€r inte i trafik.
â Jag förvarar dem i tre lador.
Ăldsta MB:n Ă€r en 170Da -51. Hans MB 450 SE -76 medverkade hĂ€romĂ„ret i SVT:s dramaserie GĂ„smamman, dĂ€r bland andra Grynet Molvig och Alexandra Rapaport agerade.
â De ringde frĂ„n SVT:s produktionsbolag Endemol och sa att de behövde en Mercedes som var mer Ă€n 30 Ă„r gammal och inte vit eller röd. DĂ„ kom jag pĂ„, att jag har ju en sĂ„dan, sĂ€ger han.
SÄ han och sambon Christina Höckerbo Äkte med bilen till inspelningen pÄ Lidingö. Men bilen skulle medverka i lite vÄldsamma sammanhang, enligt filmmanuset:
â Jag sa att de fĂ„r bara krossa glaset pĂ„ högra lyktan, eftersom det inte fanns reservdelar till den vĂ€nstra.
En replik i GÄsmamman fastnade han för: "Ska vi Äka dit i en riktig bil, vÀcka lite uppmÀrksamhet".
Denna bil har Àven, tillsammans med Sven-à ke, förekommit i ett stort reportage i Teknikens VÀrld, dÀr den representerade en viss tidsepok.
Han Àr tacksam över möjligheten att, via Mercedes Benz-klubben, ha fÄtt besöka fabriken i Stuttgart:
â Jag har fĂ„tt se Mercedesbilar som förvaras pĂ„ hemliga stĂ€llen i stan, för att undvika inbrott, berĂ€ttar han och ser det som ett stort förtroende.
â Jag hade ocksĂ„ förmĂ„nen att fĂ„ Ă„ka med pĂ„ AMG:s 50-Ă„rsjubileum. AMG Ă€r ett dotterbolag till MB som tillverkar kraftiga motorer.
â De gör alla motorer för hand, med ett datorstyrt verktyg. Varje motor görs av samma person, som sĂ€tter sin signatur pĂ„ motorn, sĂ€ger han.
Och sÄ har han Äkt med tyske racerföraren Bernd Schneider pÄ Hockenheimring. Det var ocksÄ en upplevelse:
â Jag fick skriva pĂ„ att jag Ă„kte med pĂ„ eget bevĂ„g. Det skrev jag gĂ€rna under!
Det var i samband med ett event inom Mercedes Benz-klubben 2010, nÀr askmolnet frÄn islÀndska vulkanen Eyjafjallajökull stoppade flygtrafiken.
â Jag tog dĂ„ en bil och körde rakt ner till Stuttgart. Jag ville inte missa det dĂ€r, sĂ€ger han.
Motorcyklar gillar han ocksÄ och Àr ansluten till internationella organisationen FIM som sedan 1936 arrangerar MC-rally till olika platser i Europa och Nordafrika.
Första FIM-rallyt som han och Christina gjorde tillsammans var 1976, till Neptun i RumĂ€nien â en semesterort dĂ€r diktatorn Nicolae Ceausescu befann sig:
â Securitate (sĂ€kerhetstjĂ€nsten) hotade med pistol, vi fick inte köra mot hotellet, minns Sven-Ă ke och Christina, som upplevde en del dramatik och obehag dĂ€r. Men resan avskrĂ€ckte inte frĂ„n nya MC-resor. De gör fortfarande varje Ă„r MC-turer i Europa.
Sven-à ke har Àven stor passion för dans:
â Redan som Ă„ttaĂ„ring började jag med folkdans och gammaldans. I Linköping blev det Folkungagillet och jag var med i starten av SvartgĂ€nget. Ett gĂ€ng som dansade gammaldans i sekelskiftesklĂ€der.
â SvartgĂ€nget dansade bland annat hos Bosse Larsson i Nygammalt i TV och pĂ„ stadsteatern i Helsingfors.
Man kan undra om Sven-à ke Àrvt intresset för teknik av sina förÀldrar, men sÄ Àr det inte. NÀr han var liten hade han ett helt annat intresse:
â Jag sydde och virkade. Jag hade en svart docka som jag sydde klĂ€der till och jag hade bara en leksaksbil, minns han.
â Han Ă€r en tusenkonstnĂ€r! sĂ€ger Christina om sin praktiskt lagde man.
â Man mĂ„ste vĂ„ga, sĂ€ger Sven-Ă ke som inte Ă€r handfallen nĂ€r nĂ„got krĂ„nglar. DĂ„ ser han istĂ€llet fram emot att klura ut hur han ska finna en lösning pĂ„ problemet.