Vi träffas en tidig morgon. Petra använder morgontimmarna till bokföring, inköp och andra kontorsgöromål innan övriga personalen anländer klockan 10. Som småföretagare saknas aldrig arbetsuppgifter.
Petra har jobbat med mattor sedan 1987 och har drivit Mattjätten sedan två år. Pappan Per-Åke Helander, en välkänd profil i branschen som grossist och detaljist, övertalade henne att börja i familjeföretaget. Petra säger att det inte var ett självklart val.
– Efter gymnasiet började jag i hemtjänsten och trivdes bra med det. Men jag tog tjänstledigt ett halvår för att börja hos pappa och det gick bra. Sen har åren rullat på och för ett par år sedan pensionerade sig pappa.
På den tiden var grossiströrelsen huvudsaken och Petra jobbade med ordermottagning, bokföring, lossade lastbilar och packade in mattor. Ett ibland fysiskt tungt arbete, men hon trivdes. Backupen var nödvändig för pappa låg ute på vägarna och sålde mattor till detaljister och besökte mässor. Oftast på resande fot. Numera är grossiströrelsen avvecklad och man ägnar sig enbart åt butiken.
Det är lätt att prata med Petra. Hon har en säljares positiva egenskaper, snabb uppfattning, uppmärksam och lyhörd. Men det har inte alltid varit så, avslöjar hon.
– Jag var blyg som ung och inte helt bekväm med att möta kunderna ansikte mot ansikte. Men man lär sig efter hand och får större självförtroende och numera är kundkontakterna den roligaste delen av jobbet. Det är kul att kunna medverka till en bra inredningslösning. Somliga kunder har blivit personliga bekanta och vi har familjer som återkommit i fyra generationer.
Vid det här laget har dottern Louise, en av tre anställda, också anslutit sig till kaffebordet. Hon är alltså tredje generationen i familjeföretaget. På min fråga hur det är att jobba tillsammans med mamma svarar hon att det går bra. Mor och dotter är inte överens om alla detaljer, men arbetsdagarna förflyter utan större dramatik. Var och en har funnit sin roll i arbetslaget.
Hur har branschen förändrats under Petras 30 år?– Förr var mattor mer bruksföremål, men i dag är de en viktig del av inredningen. Vi ser en större efterfrågan av större mattor, kanske upp emot 2,40 x 3,40 meter, och heltäckningsmattor går mot en renässans efter en period av stiltje. Med undantag av en plastmattefabrikant i Horred är den svenska produktionen nedlagd och vi importerar varorna från främst Belgien, Tyskland, Egypten och Turkiet.
En växande marknad är formsydda mattor för husvagnar och husbilar. En särskild langetteringsmaskin underlättar en snabb och säker produktion och Petras företag samarbetar med de stora återförsäljarna i länet. Här räknar hon med ytterligare volymtillväxt. Kunderna vill ha lika fint i husbilen som hemma.
Marknadsföringen har förskjutits från traditionell tidningsannonsering till Facebook och Instagram och företaget samarbetar med en inredare som är verksam i Linköping och Norrköping. Petra erkänner att sociala medier inte är hennes starka sida, men här är Louise till stor hjälp. Syns man inte finns man inte, är en klyscha, men icke desto mindre sann.
Det är oundvikligt med mycket jobbsnack när man träffar en företagare, men Petra har också ett privatliv. Fritidshuset i Kaggebo, Loftahammar, är en oas och för tio år sedan tog hon körkort för tung mc. Så långa turer med sambon Anders och mc-gänget Cruisers är vanliga under säsongen.
– Det är märkligt, men varje gång jag sitter på hojen är det med ett leende på läpparna.
Många mil med smil alltså.
Arbetsdagarna är långa och arbetsveckorna likaså, eftersom butiken är öppen alla veckans dagar. Men fredagseftermiddagarna är heliga för Petra som rattar bilen österut mot Loftahammar. Det andningshålet är nödvändigt, menar hon.