Volvo Cars nya konceptbil, Concept Recharge, presenterades pÄ onsdagen. Bilens designsprÄk pÄminner om tidigare modeller, med den stora skillnaden att luftinslÀppet till motorn, den sÄ kallade grillen, helt har plockats bort frÄn fronten.
Den sluttande taklinjen kÀnns igen frÄn den nya elbilen C40, som Ànnu inte har lÀmnat fabriken, samtidigt som huven har kunnat sÀnkas jÀmfört med Volvos andra SUV:ar eftersom bilens elmotorer finns pÄ andra stÀllen i bilen. Volvo Cars skriver i ett pressmeddelande att den sÀnkta huven och taklinjen ska leda till lÀgre luftmotstÄnd och dÀrmed lÀngre rÀckvidd.
Utrustad med ljuslaser
Concept Recharge skiljer sig frÄn Volvos elbilar XC40 Recharge och C40 genom att den bygger pÄ en helt ny plattform som Àr specialtillverkad för just elbilar. Volvo Cars skriver att den nya plattformen ger bÀttre innerutrymmen Àn tidigare modeller.
Volvo Cars berÀttade nyligen att den kommande helelektriska SUV:en XC90 ska standardutrustas med sÄ kallad Lidar, ljusradar som hjÀlper bilen att upptÀcka bilar och andra föremÄl pÄ vÀgen. Tekniken ska Àven finnas pÄ Concept Recharge, och Àr en "viktig del av Volvo Cars plan för kommande sÀker teknik för autonom körning", enligt pressmeddelandet.
Pekar ut riktningen
Lidartekniken har dömts ut av Teslas vd Elon Musk som i stÀllet vill förlita sig pÄ inbyggda kameror för att företagets elbilar ska bli autonoma.
Konceptbilar skiljer sig frÄn fÀrdiga produkter eftersom det inte ens Àr sÀkert att de nÄgonsin kommer att komma i produktion, men Concept Recharge ger en bild av riktningen för den svensk-kinesiska biltillverkaren under kommande Är.
"VÄr Concept Recharge Àr ett manifest för alla framtida elbilar frÄn Volvo Cars", sÀger Volvo Cars chefsdesigner Robin Page.