Tesla ansöker om koboltfritt i Kina

Tesla har nu ansökt om att få bygga elbilar med koboltfria batterier i Kina, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Amerikanska Tesla bygger sedan några månader tillbaka även bilar i Kina. Här visar vd Elon Musk i januari i år upp Model 3 i den nya fabriken utanför Shanghai.

Amerikanska Tesla bygger sedan några månader tillbaka även bilar i Kina. Här visar vd Elon Musk i januari i år upp Model 3 i den nya fabriken utanför Shanghai.

Foto: Ding Ting/Nya Kina/AP/TT

Livsstil & fritid2020-05-24 12:06

Ansökan finns på det kinesiska industri- och it-departementets sajt, där det framgår att Tesla vill kunna använda batterier av typen litiumjärnfosfat ("lifepo") i sin minsta bil, Model 3.

Kinesiska CATL har tidigare bekräftat att företaget kan börja sälja lifepo-batterier till Tesla i juli.

Lifepo-tekniken är inte ny, och finns redan i exempelvis många batteridrivna bussar från Kina. Men den har en viktig fördel jämfört med den andra litiumjon-teknik Tesla hittills använt i sina bilar; batterierna innehåller ingen kobolt.

Kobolt är en metall som är både väldigt dyrbar och kontroversiell. Den används i alltifrån rengöringsmedel till oljeindustrin, men framför allt är den en avgörande beståndsdel i batterier i allas våra mobiltelefoner och datorer – samt elbilar.

Tesla är ett av de företag som sedan länge säger sig köpa kobolt endast från godkända, reko leverantörer, bland annat i den kanadensiska gruvstaden med det lämpliga namnet Cobalt.

Men många batteri-, elektronik- och biltillverkare i västvärlden har de senaste åren fått kritik för bristande kontroll av koboltens ursprung. Mycket av metallen kommer från Kongo, där gruvbranschen på sina håll är i milisgruppers händer och där människorättsorganisationer rapporterar att barnarbete förekommer.

De Tesla Model 3 som säljs i Europa tillverkas i USA, och väntas i nuläget inte få lifepo-batterier.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!