LARM har lockat tusentals besökare

Alla är här. Och de är nöjda. Både de tusentals blivande teknologerna och de över 150 företagen som visar upp sig på Linköpings arbetsmarknadsmässa LARM på Campus Valla.

10 februari 2015 09:36

Även Jenny Wikström, projektledare för LARM, är nöjd. De stora och etablerade företagen som Saab, Siemens och Ericsson är respresenterade på mässan men även många små och okända finns också på plats. De små försöker väcka uppmärksamhet och locka besökare med annat. Darth Vader från Star Wars är Linköpingsföretaget Pitchs maskot på mässan. Och åtskilliga studenter stannar vid företagets monter, prydd med en halvmeterhög plastkopia av den onde sithlorden, för att höra mer.

– Darth Vader ska locka de nördiga och roliga till oss. Vi är ett litet företag, nischat på att göra mjukvara som kopplar ihop simulatorer. Vi behöver rätt folk från början, säger Andreas Rydell, från Pitch.

"Vad gör ni?" är besökarnas vanligaste fråga till både stora och små företag. Studenterna vill veta hur en arbetsdag ser ut och vilka konkreta arbetsuppgifter som utförs.

– Och de allra flesta är också intresserade av sommarjobb. Vi har cirka 200 sommarjobb i år på Siemens och ett antal andra jobb, säger Patrik Rasmussen, som jobbar på Siemens i Finspång men som läst på Linköpings universitet.

LARM vänder sig till 7 500 studenter på Linköpings tekniska högskola och det är 34:e året i rad som mässan arrangerades. Före mässan har LARM-dagarna med förberedande aktiviteter pågått i två veckor. Under mässan kan studenterna möta både lokala och internationella företag, samt organisationer och fackförbund för att knyta kontakter och se vad som finns på arbetsmarknaden. Eller gå på andra aktiviteter som exempelvis kontaktsamtal, inspirationsföreläsningar, företagspresentationer och en av universitetets största sittningar, LARM-banketten.

Mässan anordnads av Linköpings Teknologers Studentkår och i år i samarbete med Saab.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Zenaida Hadzimahovic