I mitten av april höjdes varningsflaggor för att priset pÄ kaffe skulle kunna öka kraftigt till följd av pandemin. NÄgra mÄnader senare kan det konstateras att det inte blev riktigt sÄ illa som befarat för konsumenterna.
I början av maj startade skördesÀsongen av kaffebönor i Brasilien och Colombia. DÄ brukar priserna pÄ kaffe sjunka eftersom utbudet ökar. I Är var mÄnga oroliga att möjligheten att skörda bönorna skulle pÄverkas av de reserestriktioner som gÀllde till följd av coronapandemin.
ââMĂ„nga av lĂ€nderna som Ă€r stora kaffeproducenter, bland annat Brasilien och Colombia, har definierat arbete inom kaffesektorn som nödvĂ€ndigt arbete och dĂ€rför slĂ€ppt in sĂ€songsarbetare i lĂ€nderna, sĂ€ger Emma FrödĂ„, lantbruksexpert pĂ„ Danske Bank.
Faran inte över
Oron finns kvar för att reserestriktionerna ska medföra att inte tillrÀckligt mÄnga sÀsongsarbetare finns tillgÀngliga under skörden.
ââOm inte arbetskraften kommer sĂ„ att man kan skörda precis nĂ€r det Ă€r dags Ă€r det risk att det blir sĂ€mre kvalitet pĂ„ bönorna, sĂ€ger Emma FrödĂ„.
Det finns Àven en risk att logistikproblem till följd av corona ska orsaka förseningar under transporterna av bönor. Men mest orolig Àr kaffebranschen för att konsumtionen av högkvalitativt kaffe ska sjunka vid en lÄgkonjunktur dÄ konsumenten drar ner pÄ lyxkonsumtionen.
ââDet Ă€r de hĂ€r exklusiva bönorna som de tjĂ€nar ganska bra pengar pĂ„ som tappar i pris. Har man inte sĂ„ mycket att röra sig med sĂ„ kommer de flesta att fortsĂ€tta dricka kaffe men kanske en billigare sort, sĂ€ger Emma FrödĂ„.
LÄg lönsamhet
Under de senaste Ären har priset pÄ kaffe legat ganska lÄgt. NÄgot som lett till att mÄnga producenter haft lÄg lönsamhet och flera har gÄtt i konkurs.
I slutet av 2019 och början av 2020 steg priset pÄ kaffe kraftigt för att sedan sjunka till februari. I mÄnadsskiftet mellan mars och april steg priserna igen men har sedan dess gÄtt ner för att de senaste veckorna gÄ upp lite igen.
ââTittar man pĂ„ tre till fem Ă„rs sikt sĂ„ Ă€r priserna ganska lĂ„ga men de gĂ„r vĂ€ldigt mycket upp och ner. Det Ă€r aldrig positivt för producenterna med vĂ€xlande priser utan de vill ha stabilitet sĂ„ att de vet vad de tjĂ€nar, sĂ€ger Emma FrödĂ„.