Regeringen beredd reglera bilprovningen

Avregleringen av besiktningen av fordon 2010 ledde inte till lÀgre priser som avsÄgs. Mellan 2010 och 2019 ökade priserna med 59 procent samtidigt som konsumentindex ökade med 10 procent under samma period.
–Klarar marknaden inte att sĂ€kerstĂ€lla behoven sĂ„ mĂ„ste vi gĂ„ in och reglera det, sĂ€ger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till TT.

Riksrevisionen konstaterar att Transportstyrelsens granskning av bilbesiktningen upphört. Arkivbild.

Riksrevisionen konstaterar att Transportstyrelsens granskning av bilbesiktningen upphört. Arkivbild.

Foto: TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-04-27 17:56

Avregleringen av besiktningsmarknaden skulle bland annat leda till större valfrihet för kunderna och pressade priser samtidigt som trafiksÀkerhet och miljökontroll skulle vara fortsatt höga.

Riksrevisionens granskning visar att vissa av dessa mÄl har nÄtts. TillgÀnglighet och valfrihet har ökat markant, Àven om det finns stora delar av landet dÀr lÀget Àr oförÀndrat, framför allt i glesbefolkade regioner.

– Vi fick rĂ€tt i stora delar, det hĂ€r Ă€r ett marknadsmisslyckande. Även om tillgĂ€ngligheten har ökat, vilket bra, sĂ„ har vi haft en kraftig prisuppgĂ„ng, sĂ€ger Tomas Eneroth.

Inte acceptabelt

I februari kallade han till sig besiktningsbranschen för att de dÄ ville avveckla besiktningsstationer i glesbygden i norra Sverige

– Det Ă€r naturligtvis inte acceptabelt, och om inte branschen inte klarar en bra tĂ€ckningsgrad och kan finnas i hela landet, dĂ„ Ă€r jag beredd att gĂ„ in och reglera, sĂ€ger Eneroth.

TT: Att Ă„terreglera marknaden igen?

– Ja, dĂ„ kommer vi tvingas att agera med nĂ„gon form av reglering, för det hĂ€r Ă€r en viktig samhĂ€llsservice som ska finnas för alla samhĂ€llsmedborgare, sĂ€ger han.

Avvecklad tillsyn

Rapporten visar ocksÄ att Transportstyrelsen i praktiken avvecklat sin tillsyn av besiktningsstationerna.

– Det Ă€r inte bra, för det handlar om att ha ett fortsatt förtroende för besiktningsföretagen, sĂ€ger revisionsdirektör Gunilla Lundquist, som svarat för rapporten, till TT.

Riksrevisionen konstaterar att regeringen har varit informerad om detta men inte gjort nÄgot för att ÄtgÀrda det.

Tomas Eneroth tycker att det lÄter ytterst allvarligt.

Kritikerna varnade

– Det Ă€r ju vĂ€ldigt viktigt att ha en tillsyn över verksamheten, och vi har inte fĂ„tt nĂ„gra rekommendationer eller begĂ€ran frĂ„n Transportstyrelsen att utöka tillsynen. Vi ska sjĂ€lvklart granska Riksrevisionens iakttagelser och vi fĂ„r ta en ordentlig dialog med Transportstyrelsen och sĂ€kerstĂ€lla att de fullföljer det, sĂ€ger Tomas Eneroth.

Inför beslutet att avskaffa Svensk Bilprovnings monopol varnade kritikerna för att det skulle bli dyrare att besikta bilen och sÀmre tillgÀnglighet i glesbygden.

Ansvarig minister Mats Odell (KD) tillbakavisade det.

– Det vi har sett i de lĂ€nder dĂ€r man har avvecklat monopolen Ă€r att servicen och tillgĂ€ngligheten ocksĂ„ i glesbygden har förbĂ€ttrats, sade han i en riksdagsdebatt.

Enligt Riksrevisionens granskning Àr lÀget dock oförÀndrat i stora delar av landet, framför allt i glesbefolkade regioner.

Fakta: Granskningen

Riksrevisionen lÀmnar bland annat följande rekommendationer:

Regeringen bör sÀkerstÀlla att Transportstyrelsen utövar tillsyn över besiktningsmarknaden.

Transportstyrelsen bör fullfölja sitt uppdrag att utöva tillsyn över besiktningsmarknaden.

Regeringen bör ombesörja att skrivningarna i fordonslagen justeras sÄ att Swedac vandelsprövar alla styrelseledamöter i besiktningsföretagens bolagsstyrelser.

Swedac bör Äterkommande vandelspröva besiktningsföretagens ledning.

KĂ€lla: Riksrevisionen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!