Kritik mot nya restriktioner pÄ tÄg och buss

TÄg- och bussbolag ser stora problem med regeringens förslag att begrÀnsa antalet passagerare till hÀlften. Och inte bara ekonomiska. Ska personalen handgripligen kasta av passagerare pÄ tÄg med obokade platser? Och varför görs inte undantag för norra Sverige?

TÄgbolagen vill slippa de nya reglerna pÄ strÀckor dÀr det inte Àr obligatorisk platsbokning. Arkivbild.

TÄgbolagen vill slippa de nya reglerna pÄ strÀckor dÀr det inte Àr obligatorisk platsbokning. Arkivbild.

Foto: Helena Landstedt/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-02-11 18:51

Regeringens förslag för att minska trÀngseln pÄ tÄg och lÄngfÀrdsbussar inför sport- och pÄskloven Àr nu ute pÄ remiss. I korthet gÄr förslaget ut pÄ att trafikbolagen ska se till att antalet passagerare aldrig Àr fler Àn hÀlften av sittplatserna. Detta ska gÀlla pÄ strÀckor över 15 mil.

SJ pĂ„pekar i sitt remissvar att det pĂ„ mĂ„nga linjer över 150 kilometer görs mĂ„nga obokade resor. Det gĂ€ller till exempel resor med MĂ€lartĂ„g, VĂ€sttĂ„gen, NorrtĂ„g, ÖresundstĂ„g och TĂ„g i Bergslagen. SJ tycker att det Ă€r orimligt att de nya reglerna ska gĂ€lla obokade resor.

"En sÄdan föreskrift skulle innebÀra ett krav pÄ att handgripligen hindra personer med periodkort att kliva pÄ tÄgvagnar som vid aktuellt stopp har en belÀggning pÄ 50 procent", skriver bolaget till regeringen.

Punktlighet drabbas

Uppgiften Àr omöjlig bÄde av sÀkerhetsskÀl och brist pÄ personal. Dessutom skulle det ta extra tid vid varje stopp och bli svÄrt att hÄlla tiden, enligt bolaget.

SJ föreslÄr dÀrför att begrÀnsningen bara ska gÀlla pÄ strÀckor med obligatorisk platsbokning.

Samma invÀndningar hörs frÄn tÄg- och bussbolag frÄn hela landet, exempelvis frÄn NorrtÄg. Bolaget lyfter ocksÄ fram de speciella förutsÀttningar som gÀller i norr, dÀr avstÄnden till sjukhus, arbetsplatser och utbildningsplatser generellt Àr större.

DÀrför vill bolaget att regeringen gör ett geografiskt undantag för norra Sverige, om det inte Àr möjligt att endast omfatta resor med obligatorisk platsbokning.

Men Àven i södra Sverige Àr man bekymrad. SkÄnetrafiken skriver att förslaget kommer att slÄ hÄrt mot punktligheten om personalen manuellt ska begrÀnsa antalet pÄstigande resenÀrer. Bolaget framhÄller att man redan i dag försöker styra resenÀrer mot avgÄngar med mindre trÀngsel genom information i sin app.

Tveksam motivering

Flera bolag Àr ocksÄ oroliga att förslagen kommer att slÄ hÄrt ekonomiskt mot en redan drabbad bransch och krÀver ersÀttning. SJ skriver att det annars kan bli aktuellt att stÀlla in trafiken pÄ vissa linjer, helt eller delvis.

Bolaget tycker ocksÄ att regeringen har gett en "minst sagt tveksam motivering" till att inrikesflyget undantas. Enligt regeringen Àr luften mycket bÀttre pÄ flyg.

Risken att smittas pĂ„ ett fullbokat flyg, dĂ€r resenĂ€rerna sitter mycket nĂ€ra varandra, torde vara vĂ€l sĂ„ stor – oavsett kvalitet pĂ„ ventilationen, skriver SJ.

SJ anser ocksÄ att det Àr omöjligt att införa reglerna sÄ snart som den 14 februari, som regeringen vill.

Fakta: Vad hÀnder nu?

Regeringen tar in synpunkter pÄ den föreslagna platsbegrÀnsningen till och med 10 februari.

Regeringen fattar beslut 12 februari.

PlatsbegrÀnsningen inför 14 februari.

GĂ€ller till den 31 maj.

Förslaget berör endast lÄngvÀga buss- och tÄglinjer pÄ minst 15 mil.

PÄ de linjerna fÄr bara hÀlften av platserna sÀljas.

Platser som redan Àr sÄlda berörs inte.

Chartrad busstrafik berörs inte. Inte heller inrikesflyg.

KĂ€lla: Regeringen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!