Det Àr dags för exit, enligt Kinneviks styrelse. De vill nu sÀtta punkt för StenbecksfÀrens tioÄriga satsning pÄ den börsnoterade klÀdbutiken Zalando.
ââDet hĂ€r syftar till att föra över vĂ€rdet direkt till vĂ„ra aktieĂ€gare, som nu har möjlighet att antingen förbli aktieĂ€gare i Zalando â eller om de sĂ„ önskar ta ut pengar i stĂ€llet, som de kan Ă„terinvestera i Kinnevik eller nĂ„got annat, sĂ€ger Kinneviks vd Georgi Ganev.
Zalandos aktie faller nÀstan 6 procent efter beskedet, medan Kinneviks aktie backar nÀstan 2 procent.
Nettokassa pÄ 4,2 miljarder
Inför utdelningen stĂ„r innehavet av Zalando-aktier för drygt 40 procent av Kinneviks portfölj. NĂ€r detta innehav Ă€r utdelat ökar Kinneviks exponering mot vad som kallas yngre tillvĂ€xtbolag â inte minst inom digital hĂ€lsovĂ„rd och mat â frĂ„n 37 procent till 67 procent av portföljen.
Transaktionen innebÀr samtidigt att det totala vÀrdet pÄ Kinneviks portfölj krymper till samma nivÄ som i slutet av 2018.
Men trots att vÀrdet pÄ tillgÄngarna minskar ser Ganev inga finansiella skÀl att avstÄ frÄn utdelningen.
ââVi har en nettokassa pĂ„ 4,2 miljarder kronor, som Ă€r redo att investeras i nya bolag och stödja vĂ„ra befintliga innehav. Sedan har vi ocksĂ„ Tele 2 i portföljen, som Ă€r ett utdelande bolag, sĂ€ger han.
Och han tror att Kinneviks befintliga satsningar pÄ mat och digital hÀlsovÄrd har framtiden för sig och att det blir mer satsningar i den riktningen framöver.
ââDet har skapats vĂ€ldigt mycket vĂ€rde i och med att vi har den hĂ€r strategin att alltid förnya oss sjĂ€lva och satsa i nya bolag dĂ€r vi ser övergripande trender inom digitalisering, sĂ€ger Ganev.
En stor omstÀllning
HÀlsovÄrden befinner sig enligt Ganev i inledningen av en stor omstÀllning, med ökade krav och en Äldrande befolkning.
ââEtt annat sĂ„nt omrĂ„de Ă€r mat. Vi ser att hur vi Ă€ter pĂ„verkar vĂ„r hĂ€lsa, vĂ„r miljö â och det Ă€r nĂ„got som konsumenten kommer att bli allt mer medveten om. Dessutom tror jag man kan spara vĂ€ldigt mycket tid â i en genomsnittsfamilj kanske en och en halv timme per vecka â genom att göra inköpen smartare.
TT: Vad vÀger tyngst i er portfölj om fem Är?
ââDet Ă€r svĂ„rt att svara pĂ„. Vi har varit duktiga historiskt pĂ„ att följa de digitala trenderna, sĂ„ det beror lite grann pĂ„ i vilken riktning de pekar.
"Fin tillvÀxt i Zalando"
ââMin bĂ€sta gissning skulle vara att vi har en stor exponering mot digital hĂ€lsovĂ„rd och mat. Men vi tror ocksĂ„ att det kommer att finnas helt nya omrĂ„den inom Kinnevik om fem Ă„r. Det finns fortfarande ett antal sektorer dĂ€r digitaliseringen inte har kommit sĂ„ lĂ„ngt
TT: Men klÀder Àr inte spÀnnande lÀngre?
ââJo, det Ă€r superspĂ€nnande. Och vi tror det kommer att vara en fin tillvĂ€xt i Zalando under mĂ„nga Ă„r framöver. Men beslutet om att göra det hĂ€r utskiftet av Zalando handlar inte om det.
ââVi tror att vĂ„ra aktieĂ€gare kan ta del av den resan direkt och inte behöver ha Kinnevik som mellanhand och samtidigt fĂ„r de ett Kinnevik dĂ€r de fĂ„r ytterligare hög exponering mot de yngre tillvĂ€xtbolagen.