Abonnentlyft men vinstras för Nent

Streaming- och tv-bolaget Nordic Entertainment Group (Nent) redovisar en rörelsevinst före jämförelsestörande poster på 210 miljoner kronor för årets andra kvartal.

Streaming- och tv-bolaget Nent hoppas på 600|000 nya abonnenter i år. Arkivbild.

Streaming- och tv-bolaget Nent hoppas på 600|000 nya abonnenter i år. Arkivbild.

Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-07-22 08:40

Det kan jämföras med vinsten på 434 miljoner under motsvarande kvartal ett år tidigare.

Rörelseresultatet lyfte kraftigt, men påverkades då av en reavinst på 2,4 miljarder som uppstod i samband med sammanslagningen av Viasat Consumer och Canal Digital.

Nettoförsäljningen föll till 2,6 miljarder kronor, från 3,6 miljarder ett år tidigare. Den organiska tillväxten blev negativ, på 13 procent, vilket återspeglar effekter av covid-19-pandemin.

Antalet Viaplay-kunder lyfte med 206 000 under kvartalet och med 605 000 jämfört med ett år tidigare. Totalt uppgick Viaplay-kunderna till 2,7 miljoner vid utgången av andra kvartalet.

"Målsättningen, som nyligen reviderades upp, är att addera 600 000 abonnenter för helåret", skriver Nent i rapporten.

Enligt vd Anders Jensen föll annonsförsäljningen med 30 procent under kvartalet.

"Men vi har sett en betydande förbättring i juli. Även om det fortfarande är tidigt så räknar vi med att annonsintäkterna kommer att minska betydligt mindre under kvartal tre än under kvartal två", skriver han i en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!