Under förmiddagen, kort innan bolagets delÄrssiffror skulle presenteras, kom beskedet.
Den amerikanska tobaksjÀtten lÀgger ett bud pÄ 106 kronor per aktie, en premie pÄ 39,4 procent i förhÄllande till mÄndagens stÀngningskurs innan det att aktien rusade under gÄrdagen.
Jacek Olczak, vd för Philip Morris, utvecklar i en exklusiv intervju med TT varför man vill köpa upp bolaget:
ââDet Ă€r viktigt för oss utifrĂ„n att du knappast kan hitta ett annat bolag som passar oss sĂ„ perfekt som komplement utifrĂ„n sin produktkategori (tobaksfritt snus). Swedish Match Ă€r utan tvivel marknadsledande dĂ€r och vi behöver inte börja frĂ„n noll sĂ„ "halleluja", det Ă€r perfekt för oss.
Styrelsen föreslÄr nu aktieÀgarna att tacka ja till budet och Lars Dahlgren, vd för Swedish Match positiva effekter Àven för det svenska bolaget.
ââVi kommer att kunna fĂ„ en helt annan utvĂ€xling pĂ„ vĂ„r affĂ€r om det hĂ€r blir av. I USA kan vi bli Ă€nnu starkare som bolag med en bredare portfölj. Vi ser ocksĂ„ spĂ€nnande möjligheter pĂ„ marknader utanför Skandinavien och USA och fĂ„r en helt annan möjlighet att nĂ„ ut med vĂ„ra varumĂ€rken pĂ„ ett globalt plan och nĂ„ miljontals cigarettrökare, sĂ€ger han till TT.
Avvecklade verksamhet
Bolagets ursprung finns i statliga Svenska Tobaksmonopolet och Svenska TÀndsticksaktiebolaget grundat av Ivar Kreuger. Via företagsnamnet Procordia, Àgarskap av Volvo blev snusföretaget slutligen sÀrnoterat pÄ Stockholmsbörsen 1996. Tre Är senare beslutades att avveckla cigarettverksamheten och i stÀllet fokusera pÄ rökfria tobaksprodukter.
Philip Morris i sin tur Àr ett gigantiskt tobaksbolag med över 71 000 anstÀllda. Förknippat med varumÀrket Marlboro omsatte man drygt 300 miljarder kronor förra Äret vilket kan jÀmföra med drygt 18 miljarder för Swedish Match.
Swedish Match har dock en marknadsledande position i bland annat USA nÀr det gÀller det sÄ kallade tobaksfria snuset som man sÀljer under varunamnet Zyn. Den marknaden vill nu Philip Morris Ät nÀr avsikten Àr att allt större delen av omsÀttningen ska komma frÄn just rökfria produkter.
I KungÀlv och Göteborg har Swedish Match merparten av sin svenska verksamhet med 1 300 anstÀllda.
Enligt Lars Dahlgren finns inga skÀl till att verksamheten i VÀstsverige kommer att utlokaliseras till nÄgon annan del av vÀrlden.
ââDet Ă€r vĂ€ldigt tydliga signaler om att bygga och investera i Swedish Match, behĂ„lla namnet, det hĂ€r Ă€r inte ett kostnadssynergicase. En sĂ„dan situation vĂ€cker sjĂ€lvklart tankar och frĂ„gor hos anstĂ€llda men ambitionen Ă€r vĂ€ldigt positiv för verksamheten.
Jacek Olczak:
ââNej, det finns inga intentioner. Vi vill behĂ„lla och utveckla den svenska verksamheten för det Ă€r i grunden kĂ€llan till produkterna just nu, annars har vi ingenting. DĂ€r finns ocksĂ„ anstĂ€llda som har kunnandet.
Har ratats
Swedish Match Àr numera framförallt ett snusföretag men med viss cigarrverksamhet, som man försökt att knoppa av. Bolaget har dock ratats av svenska fondförvaltare ur ett hÄllbarhetsperspektiv. I stÀllet har utlÀndska investerare gÄtt in i bolaget som nu försvinner i amerikansk Àgo.
Lars Dahlgren pÄpekar att ÀgarfrÄgor Àr nÄgot för styrelsen men pÄpekar ÀndÄ:
ââSom representant för bolaget anser jag att det Ă€r vĂ€ldigt synd att det Ă€r sĂ„ mĂ„nga som inte förstĂ„tt vilken nytta Swedish Match gör med sina produkter och som dessutom skapat arbetstillfĂ€llen. Min personliga Ă„sikt Ă€r att det finns investerare som gjort det alldeles för enkelt för sig och ratat sektorer, det Ă€r inte det mest konstruktiva sĂ€ttet att anvĂ€nda sitt kapital.