ââHögkvalitativ utveckling Ă€r pĂ„ alla sĂ€tt och vis högsta prioritet i bygget av ett modernt socialistiskt land. Utveckling Ă€r partiets högsta prioritet för regerandet, sĂ€ger Xi Jinping i sitt tal enligt nyhetsbyrĂ„n Bloomberg.
Men som tidigare betonar den kinesiske presidenten att detta mÄste balanseras med mÄl om sÀkerhet och ökad vÀlfÀrd för alla.
Kinesisk version av arbetslinjen
Han tar i talet Àven upp ambitionen att stÀrka Kinas system för hur inkomsterna i landet fördelas med en kinesisk version av arbetslinjen.
ââVi kommer se till att det gĂ„r mer pengar för mer arbete och uppmuntra folk att uppnĂ„ vĂ€lfĂ€rd med hjĂ€lp av hĂ„rt arbete, sĂ€ger han.
Han tillĂ€gger samtidigt att partiet under hans ledning â med hjĂ€lp av regleringar â kommer strĂ€va efter minskade inkomstklyftor i landet, frĂ€mja likvĂ€rdiga förutsĂ€ttningar och höja lönerna för lĂ„ginkomsttagare.
De avgörande strategiska besluten pĂ„ den stora partikongressen â som hĂ„lls vart femte Ă„r â Ă€r i praktiken redan fattade. Ăver 300 partipampar frĂ„n alla delar av Kina har gjort upp under de gĂ„ngna dagarnas förmöte pĂ„ ett hotell i Peking.
Dokument frÄn förmötet visar att Xi Jinpings kontroll över partiet kommer att stÀrkas och att stödet för hans politik Àr massivt, enligt Peter Ling-Vannerus, chef pÄ storbanken SEB:s kontor i Peking.
ââYtterligare Ă„tgĂ€rder för att stĂ€rka kontrollen över partiet kommer att föreslĂ„s och det stĂ„r Ă€ven klart att ingen förĂ€ndring av den strikta covid-politiken kommer att ske inom den nĂ€rmaste framtiden, sĂ€ger han.
ââDet blir inga livliga diskussioner eller debatter pĂ„ kongressen. Det som blir spĂ€nnande Ă€r i stĂ€llet nĂ€r besluten offentliggörs i slutet av kongressen, nĂ€sta helg, tillĂ€gger han.
Ling-Vannerus hoppas dÄ att konturerna av den framtida politiken blir tydligare.
ââFramförallt kommer man fĂ„ se vilka personer som kommer att ingĂ„ i politbyrĂ„n och det stĂ€ndiga utskottet. Det kommer sĂ€ga en del om den politik som kommer att föras.
RejÀl tillvÀxtmiss
Officiellt siktar Kinas ledning just nu pÄ en tillvÀxt pÄ 3,5 procent i Är. Bland bedömare ligger snittprognosen pÄ 3,2 procent, enligt fÀrska enkÀter. Oavsett vad det blir till slut verkar det bli en rejÀl tillvÀxtmiss jÀmfört med det mÄl som Kinas regering inledde Äret med pÄ 5,5 procent.
TT: Hur mÄr Kinas ekonomi?
ââDen mĂ„r inte alls bra, sĂ€ger Ling-Vannerus.
En tung bromskloss Ă€r den fastighetskris som slagit klorna i landet. Fastighetsmarknaden utgör 25-30 procent av den kinesiska ekonomin och efterfrĂ„gan pĂ„ bostĂ€der har rasat dĂ„ krisdrabbade aktörer pĂ„ marknaden â som Evergrande â inte kunnat leverera bostĂ€der som redan köpts.
Regelverk för bolÄn och bostadsköpare har mjukats upp för att fÄ fart pÄ kommersen igen, men Àn sÄ lÀnge tillsynes förgÀves.
OvanpĂ„ detta kommer de Ă„terkommande och stora nedstĂ€ngningarna av kinesiska stĂ€der för att fĂ„ bukt pĂ„ lokala smittoutbrott av covid-19 â som slĂ„r hĂ„rt mot bland annat transport- och besöksnĂ€ring.
ââServicesektorn Ă€r helt under isen, sĂ€ger Ling-Vannerus.
Ăven tillverkningsindustrin drabbas av lĂ„ngtgĂ„ende krav pĂ„ dagliga covid-19-tester och slĂ„s ibland ut helt och hĂ„llet, dĂ„ det rĂ€cker med en smittad person som skĂ€l att stĂ€nga ned hela bostadsomrĂ„den i sju dagar.
ââDet kan ju vara en jĂ€tteviktig medarbetare som rĂ„kar bo dĂ€r det stĂ€ngs ned, nĂ„gon som behövs i produktionen. Detta skapar en enorm osĂ€kerhet, sĂ€ger Ling-Vannerus.
SvÄrare att fylla vakanser
En fĂ€rsk rapport frĂ„n EU:s handelskammare i Kina mĂ„lar upp en bild av ett allt sĂ€mre affĂ€rsklimat i landet. En trend bland stora multinationella koncerner Ă€r att deras dotterbolag i Kina isoleras frĂ„n andra delar av affĂ€rerna â för att begrĂ€nsa spridningseffekter av produktionsstörningar i nedstĂ€ngningarnas Kina.
Europeiska företag i Kina har dessutom allt svÄrare att fylla vakanser i Kina nÀr medarbetare vÀljer att lÀmna landet. Och antalet nykomlingar bland europeiska företag i Kina Àr samtidigt i praktiken noll, enligt rapporten.
ââMindre företag har ju svĂ„rt att göra investeringsbeslut nĂ€r man överhuvudtaget inte kan Ă„ka hit och trĂ€ffa kunder och titta pĂ„ platsen dĂ€r man vill bygga upp nĂ„got, sĂ€ger Ling-Vannerus, som Ă€r ledamot i handelskammarens styrelse.
ââMen det sker fortfarande investeringar hĂ€r. För mĂ„nga företag â inte minst de stora tyska biltillverkarna â Ă€r Kina den viktigaste marknaden. Man ska komma ihĂ„g att Kinas bilmarknad Ă€r större Ă€n USA:s, EU:s och Japans bilmarknader tillsammans, tillĂ€gger han.
Han tillÀgger att Kina trots den hÄrda motvinden fortfarande Àr en avgörande och integrerad del i de flesta storföretags leveranskedjor.