Beslutet till att gemensamt installera och driva ett europeiskt laddningsnätverk togs på måndagen i Stuttgart, efter den utmaning som fulltecknade kalendrar ger.
– Det var inte helt lätt att få de tre ledarna för världens tre största fordonskoncerner att samlas på ett ställe, säger Claes Eliasson, presschef på Volvokoncernen.
1 700 laddningspunkter
Partnerföretagen har för avsikt att tillsammans investera 500 miljoner euro för att installera och driva minst 1 700 högpresterande gröna laddningspunkter nära motorvägar, logistik- och destinationspunkter inom fem år från etableringen av samriskföretaget, skriver bolagen i ett pressmeddelande.
Fler partners till laddningsnätverket är välkomna, enligt Clas Eliasson, som understryker vikten av att få i gång en verklig övergång till eldrivna lastbilar.
– Det är inga kunder som vill investera i ellastbilar om de inte kan ladda dem. Och så finns det ju inget infrastrukturföretag som vill satsa på laddningsinfrastruktur om det inte finns några bilar, säger han.
Öppet nätverk
Tanken är att driva en förändring i riktning mot Parisavtalet så att fler, oavsett vilket märke kunden väljer, ska känna sig trygga med att köpa en ellastbil, enligt Claes Eliasson.
– Det här är ett sätt att få i gång det här, nu kan man som operatör börja och verkligen ta steget över till elektrifiering när man märker att det kommer att finnas ett finmaskigt nät och infrastruktur med hög kapacitet, säger han.
Laddningsnätverket kommer att vara öppet, laddningsstationerna är alltså inte bundna till satsningens egna märken.
– Det är en jättepoäng att vi inte låser det till just våra varumärken, utan att det är ett öppet nätverk, det påskyndar transformationen ytterligare, avslutar Claes Eliasson.