Hög inflation och rÀntetryck sÀtter press pÄ konsumenterna och i sin tur pÄ biltillverkarna. JÀtten i branschen Tesla missade nyligen marknadsförvÀntningarna med sin kvartalsrapport och grundaren Elon Musk uttryckte farhÄgor för försÀljningen.
För Volvo Cars blev nu rörelsevinsten 4,5 miljarder kronor för tredje kvartalet, sÀmre Àn marknadens förvÀntningar och företagets omsÀttning pÄ 92 miljarder nÄdde inte heller Ànda fram.
Ingen motvind
Finanschefen Johan Ekdahl vill dock inte sÀga att det blÄser motvind för elbilsindustrin och upprepar som tidigare att Volvo Cars inte kommer gÄ in i ett priskrig med sina konkurrenter:
ââVi kommer inte medvetet engagera oss i sĂ„dan priskonkurrens. Vi kommer fokusera pĂ„ att försvara vĂ„r lönsamhet och befinner oss i premiumsegmentet. Vi har hittills haft en god prisdisciplin och hĂ€lsosam efterfrĂ„gan, sĂ€ger han.
Tidigare prognos för 2023 upprepas nu med bland annat en tvÄsiffrig försÀljningstillvÀxt mÀtt i procent och en "betydligt högre andel helt elektriska bilar för helÄret, jÀmfört med föregÄende Är".
Har skurit ned
Rapporten presenteras kort efter det sparbesked dÀr 700 anstÀllda och omkring 500 konsulter fÄr lÀmna företaget.
ââVi jobbar alltid med vĂ„r kostnadsmassa men vi ser inte att det kommer vara nĂ„gra nya personalneddragningar eller nya varsel, sĂ€ger Johan Ekdahl.
TT: Vad blir konsekvenserna för er del av den hÀr nedskÀrningen?
ââVi kommer att fortsĂ€tta med full kraft i vĂ„r resa mot elektrifiering sĂ„ det handlar om att göra rĂ€tt saker och prioritera men det kommer inte innebĂ€ra i termer att vi tappar fart.
TT: Er kommande modell, EX90, har försenats, vad Àr status nu?
ââDet Ă€r inga förĂ€ndringar, den kommer att gĂ„ till produktion under första halvĂ„ret 2024. Den tidsplan vi kommunicerade i samband med den mindre förseningen gĂ€ller fortfarande.