FrÄn stormkök pandemiÄret 2020 till evenemangsbiljetter 2021. à rets julklapp ska spegla den tid vi lever i, enligt kriterierna för utnÀmningen som Handelns utredningsinstitut (HUI) ligger bakom. Och nÀr coronarestriktionerna lÀttats, har vi ett uppdÀmt sug efter sociala upplevelser och av att möta vÀrlden i verkligheten.
ââDet har blivit sĂ„ tydligt under den hĂ€r perioden att nĂ„got vi verkligen saknat under corona har varit att kunna uppleva saker tillsammans med andra. DĂ€rför vill vi lyfta upp evenemangsbiljetten: den gĂ€ller ju bĂ„de kultur, konserter, teater och sportevenemang. Vi ser att det finns ett uppdĂ€mt behov av det hĂ€r â dels att efterfrĂ„gan Ă€r vĂ€ldigt stor, det sĂ€ljs slut pĂ„ biljetter och slĂ„s publikrekord. Och det möts av ett kraftigt ökat utbud, sĂ€ger Emma Hernell, vd för HUI.
Samtidigt ökar smittan i Europa och bara timmar efter att Ärets julklapp presenterats kom regeringen med beskedet att vaccinationsbevis kan bli krav pÄ större evenemang.
Men det Àndrar inget för HUI.
ââFaktum kvarstĂ„r, och man fĂ„r ju fortfarande gĂ„ pĂ„ evenemang. Beskedet Ă€r ingenting som förĂ€ndrar vĂ„rt val, sĂ€ger Viktor Eklöf, analytiker pĂ„ HUI.
LĂ„ngsiktig trend
Det Àr inte första gÄngen som en upplevelse utses till à rets julklapp av Handelns utredningsinstitut (HUI). Förra gÄngen det hÀnde, 2008, var nyheten att kunna köpa en paketerad upplevelse med den egna upplevelsen i fokus. I Är ligger fokus pÄ det vi inte kunnat göra under pandemin: att göra saker tillsammans.
Intresset för att konsumera upplevelser handlar dock inte enbart om en kortsiktig effekt av pandemin, enligt Emma Hernell.
ââDet har varit sĂ€rskilt spĂ€nnande att följa hur konsumtionsmönster Ă€ndras just nu. Men tittar man lite lĂ€ngre bakĂ„t ser ser man att vi lĂ€gger en allt större andel av vĂ„r disponibla inkomst pĂ„ kultur och rekreation. Vi ser att mĂ€nniskor vĂ€rderar det allt högre. Det Ă€r bĂ„de en kortsiktig coronaeffekt, men Ă€ven en lĂ„ngsiktig trend som Ă€r jĂ€ttespĂ€nnande.
Ger ringar pÄ vattnet
Pandemin har inneburit att delar av detaljhandeln som mode- och skönhetshandeln gÄtt pÄ knÀna, liksom delar av tjÀnstesektorn som haft det tufft. Ett uppsving för konsumtionen av kultur, sport och rekreation fungerar som en motor ocksÄ för annan typ av konsumtion, enligt HUI. Till exempel modehandeln ser nu en ÄterhÀmtning, nÀr vi Äterigen vill klÀ oss fina.
ââNĂ€r vi gĂ„r pĂ„ evenemang skapar det mycket konsumtion runt omkring: man kanske vill ha nĂ„got snyggt pĂ„ sig, man kanske behöver gĂ„ till frissan, man kanske dröjer sig kvar efter jobbet och strosar i butiker och handlar saker, konstaterar Emma Hernell.
DĂ€remot kommer en del av de shoppingvanor som vi etablerat under pandemin, som vanan att e-handla mode, att finnas kvar, tror hon.
Det Àr för 34:e Äret i rad som HUI utser à rets julklapp. Kriterierna Àr att den ska representera den tid vi lever i, vara en nyhet eller ett nyvÀckt intresse, samt sÀlja stort eller ha ett stort försÀljningsvÀrde. Minst ett av tre kriterier mÄste uppfyllas för att hÄlla mÄttet.