Sug efter samvaro – hĂ€r Ă€r Årets julklapp

Efter asocialt vildmarksliv och nedklĂ€tt soffhĂ€ng vill vi uppleva kulturlivets tiljor och sportarenornas stĂ€mning, se folk och klĂ€ oss fina. Årets julklapp 2021 – evenemangsbiljetten – gĂ„r i den sociala upplevelsens, och post-pandemins tecken.

Årets julklapp 2021 – evenemangsbiljetten – gĂ„r i den sociala upplevelsens spĂ„r. Arkivbild

Årets julklapp 2021 – evenemangsbiljetten – gĂ„r i den sociala upplevelsens spĂ„r. Arkivbild

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi2021-11-17 07:00

FrĂ„n stormkök pandemiĂ„ret 2020 till evenemangsbiljetter 2021. Årets julklapp ska spegla den tid vi lever i, enligt kriterierna för utnĂ€mningen som Handelns utredningsinstitut (HUI) ligger bakom. Och nĂ€r coronarestriktionerna lĂ€ttats, har vi ett uppdĂ€mt sug efter sociala upplevelser och av att möta vĂ€rlden i verkligheten.

– Det har blivit sĂ„ tydligt under den hĂ€r perioden att nĂ„got vi verkligen saknat under corona har varit att kunna uppleva saker tillsammans med andra. DĂ€rför vill vi lyfta upp evenemangsbiljetten: den gĂ€ller ju bĂ„de kultur, konserter, teater och sportevenemang. Vi ser att det finns ett uppdĂ€mt behov av det hĂ€r – dels att efterfrĂ„gan Ă€r vĂ€ldigt stor, det sĂ€ljs slut pĂ„ biljetter och slĂ„s publikrekord. Och det möts av ett kraftigt ökat utbud, sĂ€ger Emma Hernell, vd för HUI.

Samtidigt ökar smittan i Europa och bara timmar efter att Ärets julklapp presenterats kom regeringen med beskedet att vaccinationsbevis kan bli krav pÄ större evenemang.

Men det Àndrar inget för HUI.

– Faktum kvarstĂ„r, och man fĂ„r ju fortfarande gĂ„ pĂ„ evenemang. Beskedet Ă€r ingenting som förĂ€ndrar vĂ„rt val, sĂ€ger Viktor Eklöf, analytiker pĂ„ HUI.

LĂ„ngsiktig trend

Det Ă€r inte första gĂ„ngen som en upplevelse utses till Årets julklapp av Handelns utredningsinstitut (HUI). Förra gĂ„ngen det hĂ€nde, 2008, var nyheten att kunna köpa en paketerad upplevelse med den egna upplevelsen i fokus. I Ă„r ligger fokus pĂ„ det vi inte kunnat göra under pandemin: att göra saker tillsammans.

Intresset för att konsumera upplevelser handlar dock inte enbart om en kortsiktig effekt av pandemin, enligt Emma Hernell.

– Det har varit sĂ€rskilt spĂ€nnande att följa hur konsumtionsmönster Ă€ndras just nu. Men tittar man lite lĂ€ngre bakĂ„t ser ser man att vi lĂ€gger en allt större andel av vĂ„r disponibla inkomst pĂ„ kultur och rekreation. Vi ser att mĂ€nniskor vĂ€rderar det allt högre. Det Ă€r bĂ„de en kortsiktig coronaeffekt, men Ă€ven en lĂ„ngsiktig trend som Ă€r jĂ€ttespĂ€nnande.

Ger ringar pÄ vattnet

Pandemin har inneburit att delar av detaljhandeln som mode- och skönhetshandeln gÄtt pÄ knÀna, liksom delar av tjÀnstesektorn som haft det tufft. Ett uppsving för konsumtionen av kultur, sport och rekreation fungerar som en motor ocksÄ för annan typ av konsumtion, enligt HUI. Till exempel modehandeln ser nu en ÄterhÀmtning, nÀr vi Äterigen vill klÀ oss fina.

– NĂ€r vi gĂ„r pĂ„ evenemang skapar det mycket konsumtion runt omkring: man kanske vill ha nĂ„got snyggt pĂ„ sig, man kanske behöver gĂ„ till frissan, man kanske dröjer sig kvar efter jobbet och strosar i butiker och handlar saker, konstaterar Emma Hernell.

DĂ€remot kommer en del av de shoppingvanor som vi etablerat under pandemin, som vanan att e-handla mode, att finnas kvar, tror hon.

Det Ă€r för 34:e Ă„ret i rad som HUI utser Årets julklapp. Kriterierna Ă€r att den ska representera den tid vi lever i, vara en nyhet eller ett nyvĂ€ckt intresse, samt sĂ€lja stort eller ha ett stort försĂ€ljningsvĂ€rde. Minst ett av tre kriterier mĂ„ste uppfyllas för att hĂ„lla mĂ„ttet.

Fakta: Årets julklapp sedan 1988

1988 Bakmaskin

1989 Videokamera

1990 Wokpanna

1991 Cd-spelare

1992 Tv-spel

1993 En doft (parfym)

1994 Mobiltelefon

1995 Cd-skiva

1996 Internetpaket

1997 Elektroniskt husdjur

1998 Datorspel

1999 Bok

2000 Dvd-spelare

2001 Verktyg

2002 Kokbok

2003 Mössa

2004 Platt-tv

2005 Pokerset

2006 Ljudbok

2007 GPS-mottagare

2008 En upplevelse

2009 Spikmatta

2010 Surfplatta

2011 FĂ€rdigpackad matkasse

2012 Hörlurar

2013 RĂ„saftcentrifug

2014 TrÀningsarmband

2015 Robotdammsugare

2016 VR-glasögon

2017 Elcykel

2018 Återvunnet plagg

2019 MobillÄda

2020 Stormköket

2021 Evenemangsbiljetten

KĂ€lla: HUI Research

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!