Förslag: Rensa upp i bolÄnedjungeln

Finansinspektionen vill förenkla för bolÄnetagare som vill byta bank. Utredaren och oberoende ekonomen Claes Hemberg vill samtidigt se en flera andra ÄtgÀrder.

Finansinspektionen vill se förÀndrad hantering av amorteringsunderlag. Arkivbild.

Finansinspektionen vill se förÀndrad hantering av amorteringsunderlag. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi2023-10-19 08:08

I takt med att rÀntorna har rusat sÄ har mÄnga bolÄnetagare fÄtt en alltmer anstrÀngd ekonomi. För att fÄ ned rÀntekostnaderna sÄ gott det gÄr sÄ uppmanas bolÄnetagare att spela ut olika bankaktörer mot varandra.

För att kunna byta bank behöver du dock ta del av ditt amorteringsunderlag frÄn banken som visar villkoren för bolÄn som ska flyttas, hur mycket som amorteras i dag och och vilken vÀrdering pÄ bostaden som ligger till grund.

DÀr finns dock utmaningar. FI lyfter att det kan dröja innan kunder som begÀr ut underlag faktiskt fÄr ta del av dem. Dessutom tillhandahÄlls flera av dem inte elektroniskt utan ska lÀmnas över rent fysiskt eller i pappersform. FI konstaterar att i ljuset av den digitala utvecklingen "framstÄr detta inte som rimligt". Eftersom en bolÄnekund inte kan byta bolÄneföretag förrÀn man fÄtt sitt amorteringsunderlag kan detta teoretiskt sett missbrukas, skriver man ocksÄ.

– Absolut stĂ€mmer det. Amorteringsunderlaget anvĂ€nder bankerna i dag som en stoppkloss. De kan hĂ„lla pĂ„ det tvĂ„, tre, fyra veckor och hoppas pĂ„ att du som bolĂ„netagare tröttnar och sedan stannar kvar. Det Ă€r den cyniska modellen, sĂ€ger Claes Hemberg som för Finansinspektionens rĂ€kning gjort en undersökning vilka hinder svenska bolĂ„netagare upplever pĂ„ den svenska bolĂ„nemarknaden.

Inget svÄrt att fixa

Enligt förslaget ska ett bolÄneföretag kunna ta emot en begÀran om amorteringsunderlag elektroniskt. PÄ samma sÀtt ska ocksÄ kunden fÄ ta del av underlaget.

– Varför ska jag behöva ringa in eller fĂ„ det pĂ„ posten. Det ska bara finnas att hĂ€mta som vilket underlag som helst. Det Ă€r inte svĂ„rt för banken att fixa, det Ă€r bara det att rörligheten skulle i sĂ„ fall bli större, sĂ€ger Hemberg.

PĂ„ uppdrag av Finansinspektionen har Hemberg i en rapport, "Svenska bolĂ„netagare - en fokusgruppundersökning" – identifierat flera utmaningar för bolĂ„netagare dĂ€r mĂ„nga anser att det saknas tydlig vĂ€gledning och det Ă€r svĂ„rt att vĂ€lja och jĂ€mföra erbjudanden.

– Dels handlar det om att förstĂ„ hur bolĂ„n fungerar. Vad Ă€r till exempel snittrĂ€nta eller listrĂ€nta, det var det fĂ„ som förstod. Man vet inte vad man ska titta efter nĂ€r man ska jĂ€mföra bolĂ„n och det finns ingen riktig struktur i bolĂ„nevĂ€rlden som hjĂ€lper dem att hitta sin vĂ€g.

Blivit en djungel

Hemberg lyfter att det skulle behövas en standardisering nÀr marknaden enligt honom blivit lite av en djungel.

– Tittar vi pĂ„ de hĂ€r siffrorna Ă€r det ungefĂ€r 15 procent som förstĂ„r att hantera den informationsmĂ€ngd de fĂ„r frĂ„n bankerna, övriga blundar, duckar eller missförstĂ„r, sĂ€ger han.

TT: Men Àr det samtidigt inte upp till konsumenten att sÀtta sig in i detta om man nu Àr beredd att köpa en bostad för flera miljoner?

– Absolut sĂ„ har bolĂ„netagaren ett ansvar men samtidigt har man vĂ€ldigt mycket data som skickas över till kund. Skulle banken verkligen vilja hjĂ€lpa dem att förstĂ„ sĂ„ skulle man göra det mycket enklare.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!