Efter Meta Platforms delÄrsrapport blev det uppenbart att bÄde marknaden och analytikerna hade överskattat bolaget.
Rapporten kommer i en allmÀnt skakig tid pÄ börsen.
ââBolag som lĂ€mnar okej rapporter, men inte riktigt sĂ„ bra som förvĂ€ntat, kan straffas hĂ„rt. Folk passar pĂ„ att sĂ€lja och ibland kan kursreaktionerna vara överdrivna. Det Ă€r i den miljön Metas rapport kommer, sĂ€ger Johan Hagbarth, strateg pĂ„ SEB.
Antalet dagliga anvĂ€ndare minskade för första gĂ„ngen jĂ€mfört med föregĂ„ende kvartal. Dessutom förvĂ€ntar sig bolaget en svag tillvĂ€xt pĂ„ 3 â 11 procent för kommande kvartal.
Tiktok inte total överraskning
Bolaget ser ocksÄ ut att tappa marknadsandelar till andra plattformar, som Tiktok.
Johan Hagbarth menar att Tiktoks framfart knappast kom som en total överraskning för marknaden.
ââMen det Ă€r bekymmersamt om utvecklingen gĂ„r snabbare Ă€n vĂ€ntat, vilket det talades om i rapporten, sĂ€ger han.
Just anvÀndartappet Àr enligt Carl-Henrik Söderberg, analytiker pÄ Aktiespararna, uppseendevÀckande
ââMark Zuckerbergs stora huvudvĂ€rk nu Ă€r hur han ska fĂ„ tillbaka anvĂ€ndarna, sĂ€ger han.
Ett sÀtt att vÀnda trenden enligt honom skulle vara genom uppköp.
ââKöpet av Instagram ansĂ„gs dyrt dĂ„, men blev ett fantastiskt förvĂ€rv för Facebook. Nu lĂ€r man inte kunna köpa Tiktok, men sĂ€kert andra bolag för att ta upp kampen, sĂ€ger han.
Kraftig motvind
Men Tiktok Àr inte det enda bekymret för Meta. I vÄras införde Apple en ny funktion som innebÀr att anvÀndarna fÄr vÀlja om apparna i telefonen ska fÄ spÄra deras anvÀndardata eller inte.
FörÀndringen begrÀnsar möjligheten för tech-jÀttar som Meta att som tidigare samla in data för riktad reklam utan anvÀndarens medgivande.
Bolaget beskriver det som en kraftig motvind för verksamheten.
ââDet Ă€r intressant att vi nu tydligt ser den effekten pĂ„ Facebook, sĂ€ger Carl-Henrik Söderberg.
Drar med sig andra
Den svaga rapporten fick bolagets vÀrde att rasa med 1 800 miljarder kronor över natten. Fallet drog Àven med sig andra annonsberoende sociala medier-bolag som Twitter, Pinterest och Snap.
Enligt Carl-Henrik Söderberg kan ytterligare spridningseffekter vara att vÀnta.
ââFacebook har levt lite i den bĂ€sta av vĂ€rldar under lĂ„ng tid och tjĂ€nat vĂ€ldigt mycket pengar. Men man fĂ„r inte glömma bort att de trots sin storlek ocksĂ„ har konkurrens, sĂ€ger han.
Han bedömer att aktien har varit relativt högt vÀrderad.
ââDet ligger en förhoppning om positiv tillvĂ€xt framĂ„t inbakad i aktiens vĂ€rdering. Det vi ser nu Ă€r en rĂ€dsla för att bolaget har nĂ„tt sin topp. Har vi sett det bĂ€sta nu?, sĂ€ger han.