Inom loppet av nÄgon timme slÀppte sÄvÀl Axfood med varumÀrken som Willys och Hemköp, liksom Ica-gruppen delÄrssiffror för första kvartalet.
I en bransch som hamnat i allt större fokus under inflationskrisen med kraftigt stigande matpriser syns dock mÀrkbara skillnader.
Axfood levererar ett kraftigt intÀktslyft och vÀxer dubbelt sÄ mycket som marknaden. PÄ frÄgan vilka aktörer man frÀmst tar marknadsandelar ifrÄn, svarar vd:n Klas Balkow diplomatiskt:
ââEn av aktörerna har slĂ€ppt sin rapport i dag och ett tips Ă€r att lĂ€sa den rapporten. DĂ„ ser man skillnaden, sĂ€ger han till TT.
Willys en vinnare
FramgĂ„ngsreceptet för Axfood har framförallt varit lĂ„gpriskedjan Willys vars omsĂ€ttning ökade med 24,3 procent â mer Ă€n dubbelt sĂ„ mycket som marknaden. Dessutom redovisar man en klart bĂ€ttre rörelsemarginal Ă€n Axfood som helhet (4,3 procent jĂ€mfört med 3,6 procent)
ââVi vĂ€xer nĂ€stan dubbelt sĂ„ mycket som marknaden i en tid nĂ€r mĂ„nga hushĂ„ll Ă€r pressade och inte minst Willys som vĂ€xer nĂ€stan 25 procent. Det Ă€r ett kvitto pĂ„ det arbetet vi gjort Ă„r ut och Ă„r in dĂ€r vi kan vara sĂ„ kostnadseffektiva som möjligt och som nu uppskattas av vĂ„ra kunder, sĂ€ger vd:n till TT.
Detta samtidigt som Ica i sin tur uppvisar de lÀgsta marginalerna sedan finanskrisen, uppger vd:n Nina Jönsson.
ââI den hĂ€r tuffa situationen vĂ€ljer kunderna dels att handla mindre, dels att gĂ„ till olika butiker och leta bĂ€sta pris, sĂ€ger hon.
TT: Har Ica-butikerna varit för dyra?
ââVi har gjort vĂ€ldigt breda satsningar, och sĂ€nkt priserna under kvartalet. Vi fokuserar pĂ„ vardagsmaten. Och vi kommer att fortsĂ€tta sĂ€nka priser, men lĂ€get Ă€r vĂ€ldigt osĂ€kert.
LĂ€gre priser
Oavsett vem som nu Àr vinnare eller förlorare inom livsmedelsbranschen, kÀnner sig sÀkert de flesta hushÄllen som det sistnÀmnda nÀr man gÄr och plockar ihop sin matkasse. SÄvÀl Ica som Axfood blev för omkring en mÄnad sedan uppkallade till finansministern Elisabeth Svantesson (M) för ett möte kring matpriserna. MÀtningar gjorde av sajten Matpriskollen har dock visat att effekten Àr knappt mÀtbar sedan dess med snittpriser som sjunkit med futtiga 0,1 procent.
SÄvÀl Ica som Axfood gör dock bedömningen att priserna nu Àr pÄ vÀg ned:
ââVi ser att inflationstakten nĂ„tt sin topp och nu börjat att gĂ„ ned. Vi ser ocksĂ„ inom vissa kategorier att det sker prissĂ€nkningar men det Ă€r fortfarande ett högt kostnadstryck Ă€ven om man börjar att se ljuset i tunneln, sĂ€ger Klas Balkow.
TT: Vilket tidsperspektiv pratar vi dÄ om?
ââVi kommer att se det redan under senvĂ„ren och sommaren. Det som varit nu har varit framförallt inom mejerivaror liksom frukt och grönt.