Falsk servicebok lurade bilköpare

Kunden köpte en Saab som var importerad från Italien. När stämplarna i serviceboken granskades upptäcktes att varken verkstad eller gatuadress existerade i verkligheten.

8 december 2008 00:00

En kvinna från Linköping tog tåget till Göteborg och köpte en Saab av års-modell 2000. Bilen framstod som ett klipp, den var billig, hade enligt mätaren bara gått 9 350 mil och den såg väldigt fin ut.

Dessutom prutade försäljaren 10 000 kronor. Först när kvinnan kom hem insåg hon att det var något lurt med serviceboken. Alla stämplar var signerade med samma handstil, stämpeln bestod av ett Saab-märke och gatuadressen i Verona existerade inte.

Ingen verkstad i Verona

- Det var verkstaden här i Linköping som berättade att det inte finns någon Saabverkstad i Verona. Och dessutom heter inte verkstäderna Saab. Här i stan heter de ju till exmpel Biva.

Hon ringde försäljaren på Sasas bilar i Göteborg, han var dock inte intresserad av att prata om servicboken. Hans svar gick ut på att det inte var hans bil utan att han bara förmedlat den.

Kvinnan anmälde köpet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och åter-igen hävdade försäljaren att han inte hade något ansvar eftersom det var en förmedlad bil.

"Allt är bara påhitt"

ARN slår fast att bilfirman har lika stort ansvar för förmedlade bilar som för egna bilar och deras beslut blir att Sasas bilar ska ersätta kunden med 3 000 kronor.

Men det struntade Sasas bilar i.

- Det är väl en rekommendering? Det står inte att vi måste gör det. Allt är bara påhitt, vi tänker inte betala något när det inte är bevisat. Hon har fått en bil som fortfarande är värd samma pengar, blir ägarens svar när Corren ringer.

Ägaren heter Valentin Colik och han fortsätter:

- Jag kan inte åka till Italien för att kolla det där. Det finns ingen anledning att tro att serviceboken är falsk och det finns inga fel på bilen och hon fick ett bra pris.

Och han är fortfarande noga med att påpeka att det var frågan om en förmedlad bil.

Känner sig lurad

Kvinnan i Linköping håller med om att bilen är fin och att den var förhållandevis billig men hon känner sig trots det lurad och dessutom vet hon inte hur långt bilen gått egentligen. Därmed vet hon inte heller när det är dags för service.

- Jag blir så irriterad på mig själv, det är känslan av att vara lurad, jag är inte van vid det. Och sen skiter han helt i ARN:s utslag, normalt brukar man ju följa det.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!