Det finns inte pengar till underhåll och småvägarna får stryka på foten, säger Nicklas Sundström på Trafikverket i Corren i lördags. Han säger sig också försöka hitta smarta lösningar, för att få pengarna att räcka så långt som möjligt, när regeringen bryter sina löften och snålar med tilldelningen av medel.
Jag har på senare tid vid ett flertal tillfällen förvånats över hur Trafikverket hanterar våra skattepengar. Vid påpekande, har intresset från Trafikverket till förändring och insikt varit minst sagt ljumt, vilket väcker ytterligare frågor om vad som pågår. Underhållsarbeten handlas upp av utförare, som inte har rätt kompetens eller kunskap att utföra de beställda åtgärderna. Kontrollen av de utförda arbetena är nästan obefintlig och överlåts åt utförarna själva. Felaktigt utförda arbeten har fått göras om flera gånger, med stora extrakostnader som följd. Brunnar som förstörs vid klippning av vägslänter, igenslammade vägtrummor, felaktigt utförda dräneringar och dåligt rensade vägdiken är några exempel, som kan orsaka en försvagad vägkropp, som i sin tur kräver ännu större underhållskostnader i framtiden. Hur smart är det?
I vanlig ordning är det landsbygden, som i första hand får ta konsekvenserna och kostnaderna av ett bristande vägunderhåll. Trots att våra politiker, särskilt i valtider, gärna talar om en levande landsbygd, går besluten alltid i motsatt riktning. Det är på landsbygden som vår mat produceras och det medför ett stort behov av ett väl fungerande vägnät, som behöver bära tunga transporter av olika slag.
Inte minst gäller det transporter av spannmål, som ska förädlas på olika håll, för att sedan distribueras till den växande befolkningen i våra städer. Det är ytterst beklagligt, att regeringen inte har den insikten och att Trafikverket i sin tur många gånger, inte har förmågan att förvalta de tilldelade medlen på ett bättre sätt.