Stoppa segregationen inom flyget

Linköping2013-01-28 06:19
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På onsdag, 30 januari, träffas den svenska flygnäringen på årets stora flygdag under temat ”Sverige inom räckhåll”. Det är hårt utsatt men ofta bortglömd del av det nationella transportsystemet.

Faktum är att den stora infrastrukturpropositionen pekar ut satsningar på hela 522 miljarder kronor fram till år 2025. I detta finns det dock inte en enda egentlig flygsatsning.

Det är därför hög tid att lyfta fram flygets verkliga roll för landet. När flyget väl omnämns så beskrivs ofta vad som händer ”i luften” med flygbolagen. Men sällan vad som händer ”på marken” och med flygplatserna.

Just nu pågår nämligen något som kan liknas med en segregation. Staten har valt att behålla och med vinstintresse driva de stora och lönsamma flygplatserna, ofta koncentrerade till storstäderna som Arlanda, Landvetter eller Sturup. Staten har också ställt ett vinstkrav om minst nio procent på det nya statliga bolaget Swedavia. Sedan Swedavia bildades har de också genererat en vinst på över en och en halv miljard kronor.

Parallellt finns de mindre regionala flygplatserna som ofta ägs och drivs av kommunerna. Både Linköping och Norrköping är två sådana. Helt begripligt är passagerarunderlaget här mindre och därmed är lönsamheten betydligt lägre. I princip går ingen av de regionala flygplatserna med vinst. Något som dessa små flygplatser egentligen inte kan påverka.

Svenskt flyg kommer koncentreras än mer till storstäderna medan kommunerna får fortsätta kämpa med ojämna villkor. Faktum är att huvuddelen av våra destinationer är rena matarlinjer utifrån landet som går till Arlanda och Bromma. Det vill säga, Linköping och Norrköping är två av de flygplatser som bidrar till statens vinster. Frågan är, vad ska statens roll vara? Vinstmaximering eller ta samhällsansvar?

Där är möjligt att på ett ganska enkelt sätt komma bort från denna snedvridning och underlätta för kommunerna. Regeringen skulle exempelvis kunna inkludera Linköping och Norrköping i det så kallade driftbidraget. I dag får Östergötland ingenting medan många andra får. Vi pratar om några enskilda miljoner kronor per flygplats som kan vara avgörande för dess överlevnad. Sätt det i kontrast med de tiotals miljarder kronor som varje år plöjs ner i järnvägsspår och i asfalt.

Flygförbindelserna är en viktig förutsättning för lokal utveckling, företagsetableringar, tillväxt, turism och att hela Sverige ska leva.