Placera östgötskt resecentrum i Norsholm

Vi behöver spår, inte fler utredningar. Bygg spår som kan trafikeras av höghastighetståg. Det skriver Bengt Assarsson och Björn Eriksson från Östsvenska handelskammaren. Men höghastighetstågen kommer aldrig att kunna stanna både i Linköping och Norrköping. Ett nytt resecentrum bör därför planeras till Norsholm anser debattförfattarna.

Detta är det senaste höghastighetståget som togs i bruk i Kina på sträckan Shanghai-Hangzhou, så sent som i oktober förra året.Bild:Scanpix

Detta är det senaste höghastighetståget som togs i bruk i Kina på sträckan Shanghai-Hangzhou, så sent som i oktober förra året.Bild:Scanpix

Foto:

Linköping2011-01-18 08:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att Östergötland och Sörmland haft svårt att hävda sig i tillväxtligan under de senaste årtiondena får anses vara ett välkänt faktum. Liksom att brister i infrastruktur är en, men inte den enda orsaken till att vår region utvecklats sämre i ekonomiska termer än orter som Helsingborg, Jönköping, Örebro och Uppsala.

Inom Handelskammaren har vi det senaste året lagt ned mycket arbete för att se hur utvecklingen kan vändas. I slutet av förra året presenterade vi ett förslag för bättre och stabilare förutsättningar för flyget. Vårt förslag till lösning är att skapa ett gemensamt driftbolag med två terminaler i Linköping respektive Norrköping med kollektivtrafik sinsemellan.

Parallellt har vi arbetat med frågan om våra järnvägsförbindelser, både vad avser gods- och persontrafik. Det är uppenbart att nuvarande spårkapacitet till och från Stockholm inte är dimensionerad för den trafik som efterfrågas i dag. Alla prognoser talar för att trafikbehovet kommer att öka. Nya spår måste börja byggas nu. Vi behöver spår, inte fler utredningar! Vi har slagit i kapacitetstaket och det saknas alternativ vid störningar. Det viktigaste för just denna trafik är att tågen kommer och går enligt tidtabell, inte restiden som sådan.

Vi föreslår följande: Bygg spår som kan trafikeras av höghastighetståg men tänk om vad gäller anslutningar och resecentrum. Vi anser inte att resecentra i Linköping och Norrköping ska planeras för höghastighetståg. När väl höghastighetståg kommer, vilket på sikt är givet bör vi i stället ha skapat ett nytt resecentrum i Norsholm. Planera vidare gemensamt för en ny stadsdel där med Hyllie utanför Malmö som förebild.

När Sverige fattar beslutet om ett modernt nät av höghastighetståg inom Sverige och med förbindelser vidare ut i Europa kommer restiden att stå i fokus. Då men först då blir det viktigt att hålla en så hög genomsnittshastighet som möjligt, bland annat genom att minimera antalet stopp. Vi kommer aldrig att få höghastighetståg som stannar både i Linköping och Norrköping. Lär av historien! Det blev aldrig en gemensam flygplats i Norsholm. Placera nu det för framtiden viktiga resecentret där. Beslutet kräver politiskt mod men vi måste göra något mer än att bara i tid och otid ropa på Ostlänken som en potentiell frälsare. Och visa att vi menar allvar med samverkan inom Fjärde Storstadsregionen!

Avslutningsvis vill vi informera om att tre ytterligare strategiska områden för beslut kommer att diskuteras för ställningstagande inom Handelskammaren. Det rör hamnfrågor, tänkbar storregion med näringslivsfrågor som självklar bas samt hur man i våra stora kommuner bättre måste samverka och koncentrera sina näringslivsresurser till vissa nyckelområden. Till detta finns det anledning att återkomma.

BENGT ASSARSSON, ORDFÖRANDE FÖR ÖSTSVENSKA HANDELSKAMMAREN

BJÖRN ERIKSSON, NÄRINGSPOLITISK RÅDGIVARE FÖR ÖSTSVENSKA HANDELSKAMMAREN

Läs mer om