I ett hållbart samhälle blir cykeln central. Den är en smart investering för både hälsan och klimatet. Det är överlag effektivt att cykla. En cykel kräver jämförelsevis små ytor, tar sig fram smidigt och kan parkeras lätt. Sammantaget är cykeln ett transportmedel som förtjänar en än högre prioritering. Därför arbetar Centerpartiet tillsammans med övriga alliansen hårt för att stärka cyklisternas villkor och möjligheter i Linköping inför den kommande budgeten för 2013-2014 och planen för 2015-2016.
Mycket tack vare en aktiv centerpolitik står cyklandet redan i dag för cirka 30 procent av det totala resandet i Linköping, men vi har högre mål än så. Vi hoppas att antalet resor med cykel ska kunna öka i förhållande till det totala antalet resor i kommunen och att fler ska uppleva att Linköping är en välfungerande cykelkommun. Ribban är högt satt: minst 87 procent av medborgarna ska vara nöjda med kommunens skötsel och underhåll av gator, vägar, gång- och cykelvägar. Detta kräver att vi uppvärderar cykelns funktion i det hållbara samhället. Eftersom cyklandet ger dessa och än fler vinster för samhället är vår övergripande ambition att varje infrastrukturprojekt ska innehålla en cykelutredning så att cyklandet ingår i ett helhetstänk och får genomsyra byggandet av framtidens Linköping. Dessutom vill vi att man ska tänka till i trafikplaneringarna också regionalt och nationellt så att cykelns plats stärks överlag.
En grundläggande princip för oss är att säkerheten ska vara utgångspunkten i planeringar. Ett väldigt positivt samband som forskning pekar på är att en utbyggd cykelinfrastruktur leder till en minskad olycksfrekvens. I cyklandet kan man öka säkerheten påtagligt genom ganska enkla åtgärder. Det handlar till exempel om etablera stråk där cykeln får bättre filer alternativt egna banor, om att utforma tydliga trafikföreskrifter om att vara följsam i underhållet under besvärande väderlek.
För att cykeln ska vara ett attraktivt färdmedel behöver vi vidare få till förbättrad framkomlighet och tillgänglighet. Det handlar om direkta trafikåtgärder som att bygga ut cykelvägsnätet i såväl citykärnan som i övriga tätorter, om utbyggda banor och om tydlig skyltning. Viljan att satsa på nya märks bland annat i planeringen för byggandet av Vallastaden. I det vinnande bidraget till LinköpingsBo2016, "Tegar", kommer det exempelvis att satsas på expresscykelstråk, ett koncept vi siktar på att kunna införa i större omfattning också i övriga Linköping. Det handlar också om att se bortom traditionellt normativa transportslag när cykelvägar planeras och bygga där de gör bäst nytta. Detta innebär cykelvägar som inte nödvändigtvis följer motordrivna fordons rutter utan kan gå även genom andra områden där förutsättningar finns och där det kan passa med denna typ av klimatsmarta vägar.