Helt rätt att riva upp Länsstyrelsens beslut

Genom en helhetssyn och tydlig dialog med boende i de områden som påverkas tar beslutsfattare ansvar för helheten, skriver Åsa Wennergren (L), gruppledare.

Det fanns en stor oro bland boende längs med vägsträckan för buller och tunga grusbilar på den kurviga vägen med smala vägrenar där både barn och vuxna på grund av bristen på kollektivtrafik cyklar till sina aktiviteter. Det är fullt förståeligt, skriver Åsa Wennergren (L), gruppledare.

Det fanns en stor oro bland boende längs med vägsträckan för buller och tunga grusbilar på den kurviga vägen med smala vägrenar där både barn och vuxna på grund av bristen på kollektivtrafik cyklar till sina aktiviteter. Det är fullt förståeligt, skriver Åsa Wennergren (L), gruppledare.

Foto: Dennis Petersson/Corren arkiv

Debatt2024-12-18 13:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Corren 19/11 kunde vi ta del av att nu har protester och överklagan till mark- och miljödomstolen från grannarna längs väg 1120 gett dem rätt. Domstolen river upp Länsstyrelsens beslut och menar bland annat att ökade tunga transporter längs transportvägarna anses medföra en ökad trafikfara och att lokaliseringen är mindre lämplig med hänsyn till naturreservatet. 

Vi liberaler anser att det är helt rätt beslut av mark- och miljödomstolen och gläds tillsammans med boende i området över beskedet. Nu verkar det dessutom som om Slottstornet AB tagit till sig domstolens argument i sina analyser och inte går vidare med överklagan till mark- och miljöverdomstolen.

Jag har tidigare i debattartikel beskrivit den oro som funnits bland boende längs väg 1120 vad gäller den bergtäkt som nu planeras av Slottstornet AB och som Länsstyrelsen sagt ja till. Tyvärr har bygg- och miljönämnden tidigare endast ställt krav på bullernivåer och sedimentationsdammarna, vilket i sig är viktigt, men trafiksituationen har de missat. Märkligt med tanke på att kommunens stadsplaneringsavdelning varnat för den ökade trafiken genom Ljungsbro och Berg. Enligt uppgift skulle transporterna gå genom Ljungsbro och Berg och väg 1120. Det fanns en stor oro bland boende längs med vägsträckan för buller och tunga grusbilar på den kurviga vägen med smala vägrenar där både barn och vuxna på grund av bristen på kollektivtrafik cyklar till sina aktiviteter. Det är fullt förståeligt. Det är ingen väg som lämpar sig för tung trafik. 

Redan 2015 när översiktsplan för Ljungsbro Berg antogs lyftes trafiksituationen fram vid flertalet samråd. De nya planera på bergtäkt i Stjärnorp hade kommit att ytterligare försämra för de som bor längs med vägsträckan till bergtäkten. I dag råder en trafiksituation som redan i dag är ohållbar på Bergsvägen och genom Berg där trafiken trots busskuddar inte håller hastighetsbegränsningen och utgör en fara för boende längs Stjärnorpsvägen och de barn som varje dag passerar på väg till skolan. Dessutom finns planer på ökat bostadsbyggande och besökscentrum som ökar på oron. Lägg därtill den trafik som skulle uppkomma av den bergtäkt som var tänkt att anläggas. Enligt uppgift i Corren skulle det röra sig om cirka 46 transporter om dagen.  

Eloge till mark- och miljödomstolen som besökte platsen för att bilda sig en uppfattning. Genom en helhetssyn och tydlig dialog med boende i de områden som påverkas tar beslutsfattare ansvar för helheten.