Vill inte ha tunnel vid resecentrum

"Att gräva ner alltsammans skulle utarma staden, göra den lika intetsägande som flertalet jättestäder jorden över."

Vill ha tågtrafiken ovan jord.

Vill ha tågtrafiken ovan jord.

Foto: Göran Billesson, Östgötatrafiken

Debatt2020-07-15 07:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Angående resecentrum i Linköping. Linköpings fastighetsägare gläds åt tanken på att kunna få bebygga banområdet vid resecentrum och godsbangården (ÖC 17/6).  Linköpings kommun när också tunneldrömmar.  Linköping verkar vilja likna Stockholm med underjordiska transporter. Men vill vi som bor här få en utarmad stadsbild med bara byggnader?  Det aktualiserar frågan vilka kvaliteter en stad ska ha.

Stadsbilden nere vi nuvarande resecentrum ger vackra synintryck. Stångåns vattenspegel och forsar, Kinda kanals slussar, Nykvarnsparken, flanörer längs ån, fågellivet, liv och rörelse med järnvägstrafiken. Olika tågtyper kommer och går. På vintern söka upp en solstrimma att värma sig vid. Att som kollektivresenär få ta del av denna stadsbild gör det trevligare att vänta på tåg än att stirra in i en betongvägg med aldrig så modernistiska konstverk, som vi kan se i Stockholms tunnelbana.

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet tycker att vi ska utnyttja den levandegörande del av vår stad som järnvägen och dess olika funktioner utgör. Att gräva ner alltsammans skulle utarma staden, göra den lika intetsägande som flertalet jättestäder jorden över. Det har talats om att ett underjordiskt resecentrum skulle kosta kring 15 miljarder kronor. Trafikverket och flera infrastrukturministrar har vid direkt fråga från vår förening genom åren svarat att tunnel kommer aldrig på fråga.

Men om nu fastighetsbolag och andra med kapitalintresse av tunneljärnväg skulle betala merkostnaden, är det då fritt fram för dem att göra det? - Absolut inte, stadens offentliga platser ägs inte av fastighetsägarna. Vi anser att det offentliga rummet som järnvägen utgör inte är till salu för att gömmas undan för att kunna bygga ännu flera hus. 

Det talas ibland om järnvägen som en barriär genom staden. Men den passeras ju redan i dag lätt med hjälp av broar eller undergångar. I nyhetsartikeln i ÖC den 17 juni uttrycker fastighetsägare att det är nästan tomt på Tornbysidan av järnvägen.  Det förklaras av ett markreservat för Ostlänkens planerade fortsättning till Jönköping och vidare.  I övrigt är ju hela Tornby fullt av olika näringsverksamheter, dock inte så många bostäder. Men Tornby utgör ett mycket stort arbetsställeområde i Linköping, som vi ju inte kan flytta på för att bygga bostäder. 

Järnvägsfrämjandet har skissat på en lösning med utbyggnad av nuvarande resecentrum, det vill säga i befintligt läge för att kunna fungera även som resecentrum för Ostlänken, med den passagerarökning denna kommer att medföra. Vårt förslag kombinerar centralt läge, vacker stadsbild, god funktion till en bråkdel av priset för en nedgrävt eller flyttat resecentrum.