Vi anser att frågan om ett tågstopp har betydligt vidare dimensioner än att snävt hänvisa till tätortens invånarantal. Redan 2010-2012 tog Östsam fram tillsammans med länets kommuner en analysmodell för hur en utbyggd infrastruktur skulle kunna gynna hela länet. 2015 tog lantmäterienheten i Motala kommun fram ett underlag som visade att minst 7000 personer skulle få Godegård som sin närmaste station. Järnvägssträckan Motala-Hallsberg är den längsta sträckan i södra Sverige, 65 kilometer, som inte har ett tågstopp. Godegård skulle därmed täcka in ett stort geografiskt område i nordvästra Östergötland och södra Närke som skulle få tillgång till en station.
Tågresan mellan Motala och Godegård skulle ta 11 minuter. Alltså inte längre tid det tar för det tar för en stadsbuss som kör mellan Motala C och ändhållplatsen. Detta kan jämföras med bussen som idag tar 40 minuter till Godegård. Norr om Godegård finns över huvud taget ingen kollektivtrafik och vägarna är där smala, krokiga och backiga. Ett tågstopp skulle därmed öppna upp för helt nya förutsättningar att resa till och från Godegård.
Ett argument mot ett tågstopp är att resan skulle ta längre tid och att man därmed tappar resenärer. Ett tågstopp tar två minuter. Om det mot förmodan skulle vara så, så planerar Tåg i Bergslagen (TiB) att slopa stoppet i Skänninge i framtiden på grund av för få resenärer. Den enkät som har gjorts bland befolkningen i området visar att ett tågstopp i Godegård skulle få minst sex gånger fler resenärer än i Skänninge. En lönsam affär för TiB alltså. Den största arbetsgivaren i området är Zinkgruvan Mining, som ligger på gränsen mellan Östergötlands och Örebro län, ca en mil från Godegård. Det är en stabil arbetsgivare sedan 1857 med 420 anställda och 80 entreprenörer.
Alliansen Motala har en uttalad strategi att stärka den nordvästra delen av kommunen. Skolan i Godegård har återöppnas. Ett villaområde planeras i ett sjönära läge strax utanför Godegårds samhälle. Just nu pågår en inventering av tomma hus på landsbygden i kommunen för att fler ska få möjligheter att bosätta sig på landsbygden. Ett tågstopp skulle verksamt bidra till att förstärka denna satsning i denna del av Motala kommun. Det skulle underlätta väsentligt om Region Östergötland hade en positiv syn på ett tågstopp i Godegård som skulle gynna ett område långt utanför Godegårds tätort, hela nordvästra länet och södra Närke.
Vill ha tågstopp i Godegård
Ordföranden i Trafik- och samhällsplaneringsnämnden Julie Tran (C) välkomnar en diskussion om Östergötlands tågtrafik. Detta efter att KD i en artikel har förordat ett tågstopp i Godegård. Vi antar gärna denna inbjudan. Särskilt sedan regionrådet Julie Tran i Region Östergötland har avfärdat ett tågstopp i Godegård med motiveringen att orten endast har 200 invånare.
Järnvägssträckan Motala-Hallsberg är den längsta sträckan i södra Sverige, 65 kilometer, som inte har ett tågstopp, enligt debattörerna.
Foto: Göran Billesson, Östgötatrafiken
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.