Det nya styret med S+M har fÄtt en mindre bra start vad gÀller behandling av företagare. PÄ kort tid har vi sett hur företag som Norins ost, RE-fastigheter, Tonkin och Vasaparken blir illa behandlade. De möter konsekvenserna av ett styrsystem dÀr tjÀnstemÀn lÄngt ner i organisationen tar beslut inom ett begrÀnsat perspektiv utan att kommunens nÀringspolitiska organ, kommunstyrelsen, sedan gör en helhetsbedömning.
Norins ost har under en lÀngre tid velat köpa en tomt i KÄparp i syfte att utveckla företaget. De fÄr nej för att omrÄdet ska vikas för IT-teknik, trots att det finns gott om mark i MjÀrdevi att utveckla för IT-verksamheter. PÄ bara nÄgra mÄnader fÄr de en bra tomt nÀr de vÀnder sig till Mjölby kommun.
RE-fastigheter vill bygga 40 lÀgenheter i den Àldre delen av Tannefors. Ett lönsamt projekt för kommunen dÀr all infrastruktur finns pÄ plats. De fÄr besked om att de kan Äterkomma 2028 med sina planer pÄ att investera. Det kom en ny lagstiftning 2021 som gav kommunerna möjlighet att inom lagens ramar lÀgga ut huvuddelen av planarbetet pÄ extern konsult. Den möjligheten vÀljer S+M att inte anvÀnda, i stÀllet lÀgger man stora resurser pÄ onödigt arbete med att ordna en plankö och fundera pÄ hur man ska prioritera i den onödiga kön.
Archie Tonkin driver sitt klassiska företag i Vreta Kloster. Mynt, frimÀrken och en mÀngd andra samlarobjekt saluförs i hela landet. I dagarna fick Tonkin en uppmaning frÄn kommunen att lÀgga ned sin verksamhet senast i april, eftersom det tillfÀlliga bygglovet upphör att gÀlla. Finns det inget bÀttre sÀtt att behandla en 85-Ärig företagare som stÄr för en genuin kulturgÀrning. Varför inte ge företaget möjlighet att avveckla verksamheten pÄ tomten under ett par Ärs tid?
2018 vÀnder sig Vasaparken till kommunen med en idé om att omvandla tomten med butikslokal, granne med Coop-Vallaplan utmed MalmslÀttsvÀgen, till bostÀder. Ett projekt med cirka 40 lÀgenheter. Efter att funderat i tre Är bestÀmmer sig kommunen för att vrÀka företaget frÄn tomten genom att sÀga upp tomtrÀttsavtalet. Kommunen med socialdemokrater och moderater i spetsen vÀljer att agera som slumvÀrdar. I beslutshandlingen mörkar man att lagen med gÀllande praxis stÀller krav pÄ att det mÄste finnas stöd i en plan för att sÀga upp en tomtrÀtt. Kommunen mÄste dÀrtill visa pÄ ett behov av just den aktuella tomten för att tillgodose ett allmÀnt ÀndamÄl. Kommunen har cirka 4 000 lÀgenheter i planlagt skede och behöver inte vrÀka företaget för att sÀkra bostadsförsörjningen. Med detta agerande skapar kommunen osÀkerhet för alla företag i Linköping som nyttjar mark med tomtrÀtt. De kommer nu att möta högre krav pÄ amortering och rÀnta frÄn banker, eftersom de sitter pÄ en osÀker tillgÄng och ett avtal med en motpart, Linköpings kommun, som Àr kapabel att ta till olagliga metoder.
Det Àr hög tid för kommunstyrelsen att i verklig mening börja styra kommunen. Det behövs mer av central politisk samordning och styrning i syfte att undvika problem för kommuninvÄnarna. Samtliga fyra ovannÀmnda fall handlar ytterst om hur mark ska anvÀndas. I ett glesbefolkat land som Sverige Àr det mÀrkligt att man lyckas fÄ till sÄ mycket brÄk och strider om markens nyttjande. Linköpingslistan stÀller gÀrna upp och medverkar till nya rutiner och beslutsstrukturer för att fÄ till ett mer positivt klimat för nÀringslivet i Linköping.