Regeringen lovar nu extra satsningar på välfärden i hela landet. Det är ett efterlängtat besked då många skolkommuner står inför svåra ekonomiska utmaningar. Lösningen blir ofta att banta på ledningsfunktioner utan att sänka kraven på vad skolan ska utföra.
Detta förvärrar en redan komplicerad situation där det blir allt svårare att rekrytera skickliga skolledare till våra skolor. Skolverkets statistik visar dessutom att rektorer sitter allt kortare tid på sin post, något som riskerar att försämra kvaliteten i verksamheterna.
För att nya satsningar ska kunna bidra till att vända utvecklingen måste vi dock börja med att lyssna på rektorerna. Skolans resurser måste användas klokt.
Sveriges Skolledarförbunds medlemmar har djup och bred kunskap om var skolans resurser ska läggas för bästa möjliga resultat. Vi har satt ord på denna kunskap i en professionsdeklaration för rektorsyrket. Genom den visar vi att vår yttersta lojalitet alltid ligger hos eleverna och deras möjligheter att få en bra utbildning.
Ett av syftena med professionsdeklarationen är att visa vilka delar av skolans uppdrag som måste värnas även i sämre ekonomiska tider. Och samtidigt, vad som ligger utanför och kan prioriteras bort. Att spara utan att samtidigt anpassa uppdraget kan vara lockande på kort sikt men riskerar att ge en svag organisation och en splittrad verksamhet som inte har kapacitet att säkra kvaliteten och att hjälpa alla barn och elever att nå skolans mål.
Problematiken med täta rektorsbyten är aktuell på många håll i landet. Täta och oplanerade rektorsbyten ger negativa effekter på lärarnas kvalitetssäkrande samarbete. Undervisningen blir mindre likvärdig och upparbetade rutiner för samarbete kring elevhälsa och elevdelaktighet bryts. Priset räknat i förlorade livschanser för de särskilt utsatta eleverna riskerar att bli högt.
Skolinspektionen konstaterar att långsiktighet, fokus och systematik krävs för att nå stabilt goda skolresultat. Detta är svårt att nå med snabba rektorsbyten. Skolinspektionen kritiserar också skolhuvudmännen för att inte arbeta aktivt för att säkra kvaliteten och långsiktigheten i skolans ledarskap.
För att bryta utvecklingen måste vi ge rätt förutsättningar för rektor. En attraktiv lön och en bra arbetsmiljö ger en bra grund. Får rektorerna sedan möjlighet att fokusera de områden som vi lyfter fram i vår professionsdeklaration, är vi övertygade om att de kommer att både kunna och vilja stanna längre på sina poster. Då ökar möjligheterna att de kan göra sin skola till en trygg, attraktiv och dynamisk arbetsplats för såväl lärare som elever.
Skolan har alltför länge varit ett slagfält för politiska strateger av olika kulörer. Nu är det istället dags för skolledarna att få ett större inflytande över vilka insatser som ska prioriteras. Tillsammans kan vi säkra förutsättningarna för att alla elever ges goda möjligheter att klara skolan, även i mindre gynnsamma ekonomiska tider.
Matz Nilsson, förbundsordförande Sveriges Skolledarförbund