Problemet är vem som ska betala

IBEX pekar på tågläge Strålsnäs som en stor utvecklingsmöjlighet för Boxholms kommun. Vi Boxholmspolitiker har länge arbetat med frågan och har verkligen vänt på alla stenar för att finna en lösning.

Just nu arbetar vi faktiskt för att få behålla tågläge Boxholm. I regionens strategi nämns att endast tätorter med flera än 5 000 invånare ska ha tågstopp, påpekar artikelförfattaren.

Just nu arbetar vi faktiskt för att få behålla tågläge Boxholm. I regionens strategi nämns att endast tätorter med flera än 5 000 invånare ska ha tågstopp, påpekar artikelförfattaren.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX/TT

Debatt2021-06-24 07:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på "En stark pendel är viktig för framtiden i Boxholm" (17/6).

Problemet är vem som ska betala cirka 100 miljoner kronor för ombyggnad av stationsläget. Kommunen har inte dessa pengar och ingen annan är intresserad av att betala. Problemet är också tidtabeller. Ingen annan vill röra i dessa där hundratals urvalsfaktorer pusslats ihop för att landets mest belastade järnvägsdel ska fungera med lokaltåg, fjärrtåg och godståg.

Problemet är också regionens trafikstrategi där man satsar på trafiken mellan Motala, Mjölby, Linköping och Norrköping. Nya järnvägen Motala–Mjölby innebar att denna strategi kunde förverkligas med resultat att boxholmarna får byta i Mjölby. 

Vi har i alla fall lyckats få behålla några direktförbindelser. Ur ett strikt regionalt tillväxtperspektiv är detta säkert effektivast men Boxholm prioriteras ner, och det resulterar också i att värdefull jordbruksmark bebyggs och asfalteras på de tänkta tillväxtorterna. 

Besluten om Strålsnäs ligger alltså på regional och central nivå där vi hittills misslyckats med att få gehör. Vi Boxholmsmoderater arbetar också för en mera realistisk åtgärd för Strålsnäs. Nämligen för en gång- och cykelbro vid den ökända järnvägsbron. Men om IBEX ser några möjligheter att hjälpa till att påverka så kommer jag absolut att stötta alla tänkbara sådana initiativ. 

Det är sant att regionen vill lösa Boxhomsproblemet med att släppa upp Krösatågen till Mjölby, vilket ännu inte förhandlats med smålänningarna. När det gäller interregional trafik finns bara Stockholm i regionens strategi. Jönköping nämns knappast. 

Just nu arbetar vi faktiskt för att få behålla tågläge Boxholm. I regionens strategi nämns att endast tätorter med flera än 5 000 invånare ska ha tågstopp. I Boxholms tätort bor färre än 4 000 invånare. I Strålsnäs 410. 

Vi Boxholmspolitiker har bäddat för utveckling genom att Boxholm är landets ledande landsortskommun när det gäller bredband. Det finns byggbara tomter och vi satsar nu ännu mera på planarbetet för att få fram flera. Osten blir kvar och kan utvecklas. 

Kommunpolitiken kännetecknas av samarbete. Vi förhandlar fram de bästa lösningarna och är oftast överens över partigränserna. Därför blir fullmäktige en tråkig tillställning utan eldiga debatter. Inget roligt att skriva om vilket leder till att det att invånarna inte får så mycket information om vad vi åstadkommer. Jag välkomnar därför IBEX engagemang som ger en möjlighet att informera.