Vi delar inte den negativa bilden

Vi har förtroende för de som jobbar på vår förvaltning. Att det finns ett behov av förändring i organisation och roller ändrar inte på detta, skriver Åsa Wennergren (L) och Erik Östman (M).

Linköping är en framgångsrik skolkommun, menar debattörerna.

Linköping är en framgångsrik skolkommun, menar debattörerna.

Foto: Peter Jigerström

Debatt2020-02-28 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Angående artikeln "Utbildningskontoret har flera brister", Corren 25/2.

Den bild som målades upp i Corren av att utbildningsförvaltningen skulle befinna sig i fritt fall delar inte vi. Den genomlysning som gjorts har mycket riktigt visat på brister och behov av förändringar. Framförallt behöver styrning, samverkan och roller förtydligas varav de första stegen redan tagits i nämnderna under februari månad, nämligen att utse utbildnings- och arbetsmarknadsdirektören till skolchef med ett tydligt helhetsansvar.

När man läser Correns rapportering är det lätt att tro att situationen på förvaltningen är i det närmaste katastrofal. Det stämmer inte. Vi har engagerade och kompetenta medarbetare som gör ett mycket bra jobb. Det finns ingen offentlig förvaltning som inte kan utvecklas. Den genomlysning som gjorts ser vi som positiv i den bemärkelsen att organisatoriska och systematiska brister uppdagas och kan åtgärdas.

En utveckling av verksamheten inom Linköpings skolor förutsätter att man vågar se systembrister. Vi har förtroende för de som jobbar på vår förvaltning. Att det finns ett behov av förändring i organisation och roller ändrar inte på detta. Den kraftigt negativa bild som målats upp vill vi därför nyansera. 

Ja, det finns förbättringsbehov. Nej, utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen befinner sig inte i fritt fall. De utvecklingsbehov som Acteas rapport lyfter upp kommer adresseras.

Linköping är en framgångsrik skolkommun med goda förutsättningar att stärka resultaten. Ett positivt förändringsarbete kräver att man inte kastar ut barnet med badvattnet. Till syvende och sist måste man inse att den kommunala förvaltningen ytterst finns till för att skapa förutsättningar för att mötet mellan lärare och elev ska bli så bra som möjligt. 

Vi behöver arbeta systematiskt med frågor om lärarnas och rektorernas arbetssituation, resultatuppföljning och styrkedjans sammanhållning. Genom att ta tillvara de förslag till utveckling som rapporten lyfter fram ökar förutsättningarna för detta. Den blir ett verktyg och riktlinje för det arbete som behöver göras. Det är i det ljuset den ska ses och den kraftigt negativa bilden som Correns rapportering målar upp kan vi därför inte dela. 

Åsa Wennergren (L), utbildningsansvarigt kommunalråd och ordförande bildningsnämnden
Erik Östman (M), ordförande barn- och ungdomsnämnden
Fredrik Lunden (M), ordförande arbetsmarknadsnämnden