Jag har tidigare under året i en debattartikel beskrivit den oro som finns bland boende vad gäller utbyggnaden av Berg och den trafiksituation som redan nu råder. Det handlar om den tunga trafiken och kollektivtrafiken som inte håller hastighetsbegränsningen och den fara den utgör både för boende längs Stjärnorpsvägen och de barn som varje dag passerar på väg till skolan.
Den bergtäkt som nu planeras av Slottstornet AB oroar många boende längs väg 1120. Enligt uppgift kommer transporterna att gå genom Ljungsbro och Berg, och väg 1120. En oro för buller och tunga grusbilar på den smala vägen där både barn och vuxna på grund av bristen på kollektivtrafik cyklar till sina aktiviteter. Det är fullt förståeligt. Det är ingen väg som lämpar sig för tung trafik.
Redan 2015 när översiktsplan för Ljungsbro Berg antogs lyftes trafiksituationen fram vid flertalet samråd. Satt själv som ledamot i Närrådet Vreta Kloster på den tiden och vi var alla helt överens om att trafiksituationen måste åtgärdas innan fortsatt byggande i Berg.
De nya planerna på bergtäkt i Stjärnorp kommer att ytterligare försämra för boende både i Berg och för de som bor längs med vägsträckan till bergtäkten. Visserligen ligger täkten i ett område som inte har lika många närboende som i fallet i Skeda, men däremot råder en trafiksituation som redan i dag är ohållbar på Bergsvägen och genom Berg, framför allt med tanke på fortsatt bostadsbyggande och ett Besökscentrum. Lägg därtill den trafik som kommer av den bergtäkt som är tänkt att anläggas. Enligt uppgift i Corren kommer det att röra sig om 46 transporter om dagen.
Nu står hoppet till Länsstyrelsen som är den instans som skall fatta beslut. Tyvärr har bygg- och miljönämnden endast ställt krav på bullernivåer och sedimentationsdammarna, vilket i sig är viktigt men trafiksituationen har de missat. Märkligt med tanke på att kommunens stadsplaneringsavdelning varnat för den ökade trafiken genom Ljungsbro och Berg.
För en tid sedan blev jag kontaktad av ett byalag som var oroliga för trafiksituationen efter den väg där deras barn varje dag måste gå efter en farlig vägsträcka efter att de klivit av skolbussen. Jag gick sträckan och insåg att jag helst inte skulle vilja ha mina barn gående där. Kanske dags för beslutsfattarna att gå och cykla efter smal väg med tung trafik. Alltid bra med egen erfarenhet. Genom en helhetssyn och tydlig dialog med boende i de områden som påverkas tar beslutsfattare ansvar för helheten.