Varning för falsk profet

’Debatten om den danske ”mirakelpastorn” Jens Garnfeldt forstätter. I dag skriver Peter Halldorf, pingst­pastor och föreståndare för kommuniteten i Bjärka-Säby.

Peter Halldorf. Ser tron på mirakel som en personlig fråga.

Peter Halldorf. Ser tron på mirakel som en personlig fråga.

Foto:

DEBATT2014-07-01 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Journalisten Andreas Söder­lunds balanserade referat om den danske pastorns kollekttal i Jönköping sätter fingret på ett urgammalt feno­men: frestelsen att profitera på Gud.

Det har genom historien­ ödelagt såväl påvar som kloster, begåvade pred­i­kanter som lovande församlingsprojekt.

Hur många har inte förirrat sig ut i andlig­hetens tassemarker när omdömet grumlats av pengar?

Redan mycket tidigt i den kristna kyrkan kom frågan om pengar att utgöra ett ­delikat ämne i samband med den växande grupp kring­resande profeter som erbjöd församlingarna sina tjänster.

Dessa kunde bidra med betyd­ande inspiration, men när de växte i antal och därtill blev allt mer framfusiga­ uppstod osäkerhet: Kan vi lita på den här personen?

Från apostlarnas arvtagare­ i kyrkan, biskoparna, sändes då ut kriterier för andlig prövning. Den äldsta kända­ kristna skriften efter Nya ­testamentets böcker, Didaché – författad mellan åren 70-90 e Kr – behandlar intressant nog frågan.

Här ges konkreta råd för hur man prövar någon som ger sig ut för att tala i Guds namn. Ett av dessa ­lyder helt sonika: ”Begär han pengar av er är det en falsk profet.”

Detta varnågot alla kunde­ förhålla sig till. Kriteriet som anbefalldes för prövning var inte upplevelser, mirakel, känslor eller extat­iska tillstånd. Det handlade om ­något så världsligt som bankkontot: kommer det en predikant till er och ber att få ta upp en kollekt till sin egen verksamhet bör ni vänligt men bestämt avböja hans tjänster.

Rådet i en liten andlig­ skrift från det första århundra­det är ännu väg­ledande. När pastorer och präster vill ha betalt av enskilda männi­skor för sina tjänster – vare sig det gäller bön, själavård, andlig vägledning, vigslar ­eller ­begravningar – finns anledning till försiktighet. Såsom Gud inte tar betalt för sin nåd, bör inte heller hans företrädare göra det.

Tron påen Gud som gör ­under sätts här på sitt mest elementära prov hos dem som utger sig för att vara Guds mun: litar de själva på Guds försorg för sitt dagliga bröd? Eller gör de en skillnad mellan Guds värld och männi­skornas, mellan det andliga och det materiella?

Vad sedan gäller undret som sådant – sker det överhuvud­taget? – hör det till den yttersta existentiella frågan­: finns det alls en Gud som engagerar sig för männi­skorna? Svaret måste med nödvändighet bli personligt.

Därför är Zosimas ord till den förtvivlade kvinnan som ber om bevis för Gud i ­Dostojevskijs ”Bröderna Karamazov” tidlöst: ”Man kan inte bevisa något. Men man kan bli övertygad.”

Pastordebatten

Startade med frilansjournalisten Andreas Söderlunds och fotografens Kai Rehns rapport från ett möte som Jens Garnfeldt höll i Jönköping under pingsthelgen. Det har också publicerats i Jönköpings-Posten.

Publiceringar i Corren och på corren.se:

18/6 Andreas Söderlund. ”Budskapet från Gud: Ge mig 10 000 kronor”.

25/6 Jens Garnfeldt: ”Pengarna går inte direkt till mig”.

26/6 Jakob Carlander: ”Det luktar bondfångeri” + Åsa Christoffersson: ”Välkommen in i debatten”.

27/6 Andreas Söderlund: ”Bollen ligger hos religiösa ledare”.

28/6 Lars Furingsten: ”En paradoxal tro på Gud”.Alla artiklar finns att läsa på corren.se/kultur