Våga utmana Trafikverkets riktlinjer

Stefan Andersson (M), 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen i Boxholm, har kommenterat IBEX debattartikel där vi hävdar att pendeln är livsviktig för Boxholm och att Strålsnäs också borde ha en station. Vi tackar för Stefans svar, men vi tycker att kommunens inställning är något defensiv.

Debatt2021-07-06 08:14
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på Stefan Andersson (M) artikel "Problemet är vem som ska betala" den 24/6. 

Den medborgarundersökning IBEX tanke nu genomför ger vid handen ett entydigt svar att pendeln är mycket viktig för Boxholms nuvarande och presumtiva invånare. Stefan pekar på höga kostnader, 100 MSEK för en station i Strålsnäs. Vad grundar sig den siffran på?

Stefan menar att problemet är regionens trafikstrategi. IBEX håller med och vi menar att detta är ett allvarligt hot mot kommunen. Det gläder oss att kommunen har genomfört en del arbete i frågan men det som skrämmer oss är att man nu verkar ha gett upp och nu låter andra utanför Boxholm hålla i taktpinnen. Att kämpa för pendeln är en fråga som kan vara avgörande för kommunens näringsliv. För att nya företag ska ersätta gamla så krävs en attraktiv infrastruktur. Annars väljer potentiella boxholmsföretagare andra kommuner. 

Stefan hävdar att regionens strategi är att tätorter ska ha minst 5000 invånare för att ha pendelstation. Tätorten i Boxholm har 3200 invånare, vilket är jämförbart med andra småorter längs pendeln. Vi står oss gott i tätortskonkurrensen i Östergötland! Visst, Strålsnäs är litet. Nu. Men om vi alltid ska utgå från nuet, då hamnar vi i Status Quo, inget händer. Tänker vi däremot på en önskvärd utveckling så har Strålsnäs goda förutsättningar att växa till det dubbla och kanske tredubbla och då närma sig nivåer som nuvarande stationer har. Boxholm behöver vara proaktivt. 

Vi måste våga utmana riktlinjer som Trafikverk och andra myndigheter formulerar. De är ofta stelbenta och inte alltid för regionens och kommunernas långsiktigt bästa. IBEX vill fortsätta en process där pendeln är i fokus. Vi ser möjligheten att tillsammans med kommunen arrangera någon form av hearing där vi bjuder in forskare och myndighetspersoner, landsbygdsutvecklare och opinionsbildare. Inte minst för att identifiera hinder som finns och hur de kan överbryggas. Och kanske kan pendeln bli föremål för forskning om framtida infrastruktur.

IBEX har viljan och tron att pendelkommunikationen till Boxholms kommun kan bibehållas och förbättras tills vi är övertygade om att motsatsen är bevisad. Låt oss tillsammans hjälpas åt. Det är vi skyldiga vår Boxholms bygd!