Vad vill man med Anders Ljungstedts gymnasium?

Ljunkan för vissa, ALG för några andra, Anders Ljungstedts gymnasium rent formellt och så, på skolans yttervägg det du ser när du närmar dig skolan, ett till namn – Ljungstedtska skolan “en värld av möjligheter”, skriver debattörerna.

Det är dags att “en värld av möjligheter” inte bara är tomma ord på en skolvägg. Det är verkligen dags att inte enbart tänka på lokaler, utan i första hand på de som skolan är till för, eleverna och skolans personal, skriver debattörerna.

Det är dags att “en värld av möjligheter” inte bara är tomma ord på en skolvägg. Det är verkligen dags att inte enbart tänka på lokaler, utan i första hand på de som skolan är till för, eleverna och skolans personal, skriver debattörerna.

Foto: Dennis Petersson

Debatt2024-10-21 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är kanske på tiden att den här gymnasieskolan återigen får en tydlig identitet, ett tydligt namn, och i och med det slutar behandlas som en kommunal avstjälpningsplats för verksamheter som man för tillfället inte har plats för någon annanstans. Nu när Ostlänkens dragning inte längre har en direkt påverkan är det hög tid att fokusera på vad man egentligen vill med skolan.

Det finns ett aktuellt förslag från utbildningsförvaltningen om att anpassad grundskola ska placeras på ALG. Den ursprungliga tanken var att dessa elever i stället skulle gå på nya Kungsbergsskolan, men eftersom det projektet avbrutits måste man tänka om.

Det är ingen god idé av flera skäl. De elever som går på anpassad grundskola är en skör elevgrupp vars funktionsvariation inte alltid märks vid en första kontakt. Många av dessa elever kan vara mycket lättpåverkade och följer vad ”nya kompisar” ber dem göra. Det finns tyvärr exempel på utomstående som med hjälp av elever på skolan försöker knyta andra elever till gängkriminella verksamheter, drogförsäljning, bulvanverksamhet med mera. Att då placera ytterligare en utsatt elevgrupp på ALG känns inte genomtänkt. De bör inte vara tillsammans med äldre elever.

Att använda sig av argument som att de kommer att ha avskilda lokaler håller inte. Gallerian är en central punkt och skolans hjärta. Alla elever som går på skolan passerar här och även om man försöker undanhålla besök av utomstående sker dessa ändå. Polisen gör en bra insats och förekommer ofta på skolan, men det räcker tyvärr inte.

Det är inte så många år sedan som Atlasskolans elever var placerade på ALG och då var protesterna stora från föräldrahåll just kring vad som hände i gallerian. Flera elever var inblandade i bråk och andra incidenter med gymnasiets elever. Senare gjordes också ett försök med att placera blivande Kungsbergselever på skolan och detta vållade också en del protester från föräldrahåll på grund av ovanstående problematik.

Det är lätt att vara efterklok kring turerna med S:t Lars gymnasium. Kanske hade det varit bättre att under en period placera anpassad grundskola på S:t Lars, trots avsaknad av de utomhusytor som krävs för en grundskola, i väntan på lediga lokaler på en grundskola. Med tanke på demografin måste det bli lediga lokaler med godkänd utomhusmiljö inom en snar framtid.

Genom åren har det varit många olika verksamheter som flyttat till och från ALG, inte sällan med oönskade resultat. Ett av dessa beslut var när styret för ett antal år sedan fick för sig att skolan skulle bli en ren yrkesskola. Samhällsprogrammet och estetiska programmet flyttades från ALG. Effekten blev att ett väl fungerande estetprogram i princip utplånades. Ekonomiprogrammet som var attraktivt lades också ned på ALG.

ALG har en mycket tålig och kompetent personalgrupp, som utsatts för stora påfrestningar genom åren. Inte sällan i motvind och inte sällan utan det stöd från politiken som så väl behövs för att vända utvecklingen och låta skolan utvecklas till den fantastiska enhet den har alla möjligheter att bli. För att det ska ske krävs en tydlig riktning, ett tydligt namn och ett omedelbart stopp för ogenomtänkta förslag som inte kommer bidra till att lyfta skolan eller vara eleverna till gagn.

Det är dags att “en värld av möjligheter” inte bara är tomma ord på en skolvägg. Det är verkligen dags att inte enbart tänka på lokaler, utan i första hand på de som skolan är till för, eleverna och skolans personal!