Det är Kalmar Länstrafik som ansvarar för trafiken på Stångådalsbanan, medan Region Östergötland medfinansierar tågtrafiken på banan med 25 miljoner kronor per år. Därutöver bedriver Östgötatrafiken expressbusstrafik mellan Kisa och Linköping. Det finns alltså redan idag goda pendlingsmöjligheter mellan de två orterna med avgångar, antingen buss eller tåg, varje halvtimme i högtrafik. Menar Kristdemokraterna att Östgötatrafiken, istället för att köra expressbuss på sträckan, ska köra pendeltåg på Stångådalsbanan? Tidigare utredningar visar att kostnaderna för kollektivtrafiken i Östergötland i så fall skulle öka avsevärt. Var tänker Kristdemokraterna ta pengarna ifrån?
Trafikverket konstaterar dessutom i en åtgärdsvalstudie (ÅVS) 2016 att det inte finns utrymme för mer trafik på banan utan omfattande ombyggnationer.
Debattörerna skriver: ”Om vi bidrog till att rusta upp banorna och krokade arm med Region Kalmar län i att påverka Trafikverket, skulle sträckningen även ge ökade möjligheter till arbetspendling inom Östergötland och stärka möjligheten till arbete och företagande utanför storstäderna.” Som debattörerna också skriver gör Trafikverket viss upprustning av banan vilket vi tycker är positivt då banorna är statens ansvar. Det är oklart i vilken utsträckning debattörerna anser att Region Östergötland, ska överta statens uppgift och bidra till att rusta upp Stångådalsbanan. I Trafikverkets ÅVS från 2016 har man kommit fram till att Stångådalsbanan och Tjustbanan skulle behöva rustas upp för någonstans mellan 4–14 miljarder kronor, för att kunna ta emot mer trafik.
Nu är vi inne i en process att ta fram förslag på en ny Länsplan för transportinfrastrukturinvesteringar för perioden 2022–2033. Den brukar innehålla i storleksordningen 1,5 miljard kronor för en tioårsperiod, som ska räcka till många angelägna projekt. Hur mycket vill Kristdemokraterna ta av den summan för att rusta upp Stångådalsbanan och vilka av våra andra så viktiga infrastrukturinvesteringar vill Kristdemokraterna avstå ifrån? Är det dessutom Kristdemokraternas mening att vi ska sända signaler till staten att Ostlänken ska prioriteras ner i den Nationella infrastrukturplanen till förmån för upprustning av Stångådalsbanan?