Vad säger företagen?

Politikerna prioriterar Ostlänken före den regionala infrastrukturen. Vad tycker företagen om det, undrar Fjärde Tankesmedjan.

Stångådalsbanan. De regionala banorna får inte glömmas bort i ivern att bygga Ostlänken, menar debattörerna.

Stångådalsbanan. De regionala banorna får inte glömmas bort i ivern att bygga Ostlänken, menar debattörerna.

Foto: Peter Jigerström

Debatt2017-10-23 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att bli en satellit till Stockholm är målbilden för regionens politiker – det bekräftas i debatten på regionfullmäktige, den 4 oktober, då en motion från KD, för en upprustning av Tjust- och Stångådalsbanan, röstas ned av de stora partierna. Det är en enkel och okomplicerad väg att välja, framför att försöka utvidga regionen så att den blir en egen storstadsregion, såsom vi argumenterat för i tidigare artiklar.

Men, vi ifrågasätter den inriktningen och ställer nu frågan till regionens företag – är ni med på regionens prioritering? Vad betyder den inriktningen för regionens möjligheter att klara företagens kompetensförsörjning?

Kompetensbrister lyfts fram som en av de allvarligaste orsakerna från våra företag när Linköping tappar några platser i den senaste rankingen som gjorts av Svenskt Näringsliv. Christer Mård (L) uttalar sig i Corren och hävdar att Linköping ska ligga i topp när det gäller företagsranking utan att orsaken till kompetensbristen, eller åtgärder för att komma tillrätta med den, berörs överhuvudtaget. När företagen i mätningen upplever att kommunen tappar i infrastrukturfrågor så förklaras detta med den utdragna diskussionen om Ostlänken.

Ett starkt expanderande näringsliv kräver påfyllning av resurser, av ny kompetens, och då måste dels våra skolor producera de kompetenser som efterfrågas och dessutom så måste personer som besitter dessa kompetenser uppfatta vår region som attraktiv att bosätta sig i – vilket bland annat betyder att tillgång till goda miljöer och bostäder till rimliga kostnader måste kunna erbjudas.

Låt oss anta att företagen erbjuder attraktiva tjänster som skapar intresset från välutbildade personer. Återstår att värdera hur lönebildningen utvecklas – vill företagen i Östergötland i framtiden konkurrera med Stockholmsområdets lönesituation? Det blir resultatet av regionens målbild, satellit till Stockholm, samma arbetsmarknadsområde, snabb utpendling till Stockholms välbetalda jobb. Företagen i Östergötland tappar i attraktivitet, om man inte matchar lönebilden i Stockholm.

Och varför ska företagen överhuvudtaget välja vår region som etablering om inte några fördelar utanför storstadsområdena kan erbjudas?

Varför är regionen attraktiv? Tillgång till goda miljöer och bostäder har redan nämnts, men, vad mera? Skolor med bra kvalitet. Stort kulturutbud i paritet med våra storstadsområden. Effektiv kollektivtrafik som kortar ner pendlingstiderna och gör att arbetande föräldrar med små barn får vardagspusslet att gå ihop.

Vi anser att företagen bör göra sin röst hörd när våra politiker på både region och kommunal nivå ensidigt prioriterar en Ostlänk med högre hastighet än Trafikverkets förslag, dyra tunnellösningar i Linköping med mera, före satsningar på regional transportinfrastruktur.

All forskning visar att regional transportinfrastruktur har stor betydelse för tillväxten i en region. Östergötland fortsätter att tappa i tillväxt relativt övriga storstadsregioner. På sikt riskerar detta leda till än besvärligare kompetensförsörjning och risk för att företagen tvingas flytta ut. Att ansvariga politiker i Östergötland inte ens kan samlas i ett kraftfullt upprop till näringsdepartement och trafikverk är djupt beklagligt.

För Fjärde Tankesmedjan

Lennart Asplund

ledamot

Lars Bergkvist

ordförande