Vad händer på Anders Ljungstedts gymnasium?

Där pågår det tydligen omfattande lokaleffektiviseringar och om- och inflyttning av elever och där informationen från S+M-styret som vanligt inte gått fram till oppositionen förrän nu, det vill säga när arbetet med effektiviseringen och ombyggnad redan är i gång, skriver debattörerna.

Var finns S+M-styrets visioner för Anders Ljungstedts gymnasium kan man fråga sig och hur hänger det ihop med framtiden, skriver debattörerna.

Var finns S+M-styrets visioner för Anders Ljungstedts gymnasium kan man fråga sig och hur hänger det ihop med framtiden, skriver debattörerna.

Foto: Nathalie Wahlbeck

Debatt2024-10-05 08:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tanken är att bygga om och anpassa delar av skolans lokaler för inflyttning av anpassad grundskolas högstadium (tidigare grundsärskolan), Westmansgatans verksamhet inom anpassad gymnasieskola samt delar av anpassad gymnasieskolas individuella program tidigare gymnasiesärskolan) på Berzeliusskolan. De lokaler på Anders Ljungstedts gymnasium (ALG) som bland annat är tänkta för dessa elever är lokaler som i dag används av ALG:s anpassade gymnasieskolas nationella program, det vill säga yrkesprogram där elevantalet beräknas öka framöver, Komvux som anpassad utbildning, Linvux (yrkesvux), bygg- och anläggningsprogrammet samt fordon- och transportprogrammet vars lokaler är anpassade utifrån verksamheternas behov. Det innebär alltså att dessa verksamheter behöver flyttas om för att inrymma nya verksamheter. Borde inte ett sådant stort och viktigt beslut ha fattats av bildningsnämnden innan arbetet påbörjades? 

Skolan har redan i dag en mångfald av utbildningar där vissa kräver särskild hänsyn och planering. Att tillföra ytterligare elevgrupper skulle inte underlätta det arbete som redan görs av ledning och personal på skolan. Dessutom bör en anpassad grundskola vara integrerad med en grundskola som möjliggör för eleverna att integreras samt läsa ämnen inom grundskolan.

Här använder S+M-styret sig av samma gamla argument som vi nu hört vid alla tidigare skolnedläggningar och lokaleffektiviseringar det vill säga att nämndens pengar skall användas ute i verksamheten och inte till lokalhyror. Det håller vi med om men det finns annan hänsyn att ta.  Att flytta runt elever påverkar även de elever som redan finns på skolan men också de elever som skall flytta dit. 

På Skolverket konstaterar man att fler elever måste läsa yrkesutbildningar på gymnasiet. Annars finns det i framtiden en risk för stor brist på yrkesutbildade inom flera branscher såsom industriteknik- och fordonutbildade men också en risk för brist inom byggnadsbranschen och restaurang- och livsmedel. De vill därför att kommunen matchar utbudet på gymnasiet mot arbetsmarknadens behov. På ALG finns just de utbildningarna.   

Var finns S+M-styrets visioner för Anders Ljungstedts gymnasium kan man fråga sig och hur hänger det ihop med framtiden? 

Bildningsnämndens ordförande Linnéa Jägestedt säger att hon vill stärka yrkesprogrammen så att fler elever väljer att söka en yrkesutbildning. Var finns prioriteringen här kan man fråga sig? Denna om- och inflyttning är väl knappast att prioritera utan snarare motsatsen. I dag genomförs flera marknadsföringsinsatser för att få fler elever att välja ett yrkesprogram. Men glöm inte bort att de bästa marknadsförarna är de elever som redan går på skolan. I dag finns möjlighet att ta in flera elever på vissa yrkesprogram, men det kräver tillgång till lokaler och att skolan är attraktiv. Vad Anders Ljungstedts behöver är snarare en modernisering och renovering av slitna lokaler och inte mindre yta för de viktiga yrkesprogrammen som redan finns på skolan.