Förskolan i Linköping är överlag en välfungerande verksamhet med nöjda vårdnadshavare. Sjukfrånvaron ger oss utmaningar som påverkar våra medarbetare negativt, men är också något vi jobbar för att förbättra. Våra kompetenta och engagerade medarbetare gör ett mycket bra jobb för och med barnen.
När man tar del av de skildringar som har getts den senaste tiden kan man få bilden att förskolan i Linköping är dålig. Jag delar inte den bilden. Det finns naturligtvis många olika uppfattningar och åsikter om vår verksamhet, såväl positiva som negativa. När jag pratar med medarbetare inom förskolan, delar de öppet både bra och mindre bra upplevelser.
Statistiken ger en kompletterande bild. Antalet barn per medarbetare är i nivå med andra jämförbara kommuner och snittet i Sverige.
Personalomsättningen inom förskolan är lägre jämfört med personalomsättningen i övriga kommunen. Det är vi glada över och vi arbetar aktivt för att skapa en arbetsmiljö där våra medarbetare trivs och vill stanna kvar.
Det finns fler positiva aspekter som sticker ut – till exempel resultaten från vår årliga attitydundersökning där vårdnadshavarna får ge sin syn på förskolan. Deras förtroende för verksamheten får betyg 6 av 7. Det är ett utfall som tydligt visar på en tillit till Linköpings förskolor, som varje dag tar emot cirka 6 100 barn, och som vi är väldigt stolta över.
Förskolans arbete med att stärka barnens lärande ger också goda resultat. Våra observationer visar att undervisningen i förskolan har en märkbart positiv effekt på barnens utveckling, särskilt i språk och matematik, och förbereder barnen på ett bra sätt inför skolan. I mötet mellan förskolans medarbetare och vårdnadshavare är det därför viktigt att barnet och dess utveckling står i fokus.
Den största utmaningen vi har är vår höga sjukfrånvaro. Det råder ingen tvekan om att den påverkar arbetsmiljön i förskolan. Sjukfrånvaron får konsekvenser i bemanningen, och då ställs höga krav på medarbetare att anpassa verksamheten efter rådande förutsättningar. Jag förstår att det kan vara tufft och ger en känsla av att inte alltid räcka till. Beslutet om samplanering var ett försök att möta behovet av flexibilitet, men det drogs tillbaka i december 2024 eftersom det inte gav önskad effekt. Vi måste ändå fortsätta tänka nytt och hitta nya arbetssätt så att vi behåller tillsvidareanställda medarbetare och minskar andelen timvikarier.
För att minska påverkan av sjukfrånvaron provar vi nu en bemanningspool i tre rektorsområden, och planering pågår för hur det ska kunna utökas. Flera andra insatser genomförs för att förbättra arbetsmiljön, något vi sett i vår medarbetarundersökning som ett viktigt utvecklingsområde. Ett nära ledarskap och ett gott stöd för medarbetarna är avgörande.
Frågor som rör arbetsmiljön har vi som arbetsgivare ett ansvar att jobba med och där är dialogen mellan chef och medarbetare viktig. Arbetet i våra rektorsområden ser olika ut beroende på vilka lokala förutsättningar och utmaningar man står inför. Under 2025 har vi fått extra resurser för att behålla medarbetare, trots att antalet barn minskar. Detta tillskott kommer att nyttjas på olika sätt men gynnar hela vår förskoleorganisation. Utöver denna satsning behöver vi även hitta fler åtgärder för att öka andelen förskollärare – särskilt i områden där behörigheten är som lägst.
Jag vill avslutningsvis lyfta fram det fantastiska arbete våra medarbetare och chefer gör varje dag, trots de utmaningar vi har. Jag vet att det alltid finns utrymme för förbättringar men det är viktigt att bilden av förskolan i Linköping är rättvis och nyanserad.