Ungdomsförbundet: Höj hastigheten för våra A-traktorer

Det är helt orimligt att A-traktorer tvingas hålla samma hastighet som långsamma jordbruksmaskiner, när EU-mopeder och mopedbilar, som är mycket mindre säkra får köra i 45 km/h, skriver Lukas Forsberg Bernevång och Max Dahlgren (KDU).

A-traktorn är avgörande för unga på landsbygden. Den gör skillnaden mellan att bara ta sig fram och att faktiskt leva, skriver  skriver Lukas Forsberg Bernevång och Max Dahlgren (KDU).

A-traktorn är avgörande för unga på landsbygden. Den gör skillnaden mellan att bara ta sig fram och att faktiskt leva, skriver skriver Lukas Forsberg Bernevång och Max Dahlgren (KDU).

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2024-11-18 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Många unga i vårt avlånga land möter en ohållbar vardag, de som bor på landsbygden möts av långa och oftast inte helt okomplicerade färder för att ta sig till skolan. I vissa fall är enda sättet att ta sig till skolan att ens föräldrar skjutsar. Det är därför hög tid att underlätta för Sveriges unga genom att öka hastighetsgränsen från 30 km/h till 45 km/h på våra A-traktorer.

För ungdomar på landsbygden är A-traktorn mer än bara ett sätt att ta sig fram – den är en livlina som ger frihet och självständighet. Den gör att unga kan ta sig till skolan, träningen eller jobbet utan att vara beroende av föräldrar eller glesa busstider. Men A-traktorn fyller mer än en praktisk funktion. Den symboliserar gemenskap och identitet. Att få köra själv, skapa minnen med vänner och känna friheten på vägarna bygger både självkänsla och samhörighet i en annars avlägsen vardag.

När regeringen förra året införde regler om säkerhetsbälten och tydligare passagerare regler för A-traktorer var det ett välkommet steg, men det räcker inte. För många ungdomar går färden fortfarande långsamt, bokstavligen. Vi i KDU vill höja hastighetsgränsen från 30 km/h till 45 km/h. 

Dagens A-traktorer är inte som förr – de är riktiga bilar som har samma säkerhet som vilken bil som helst, men är ändå begränsade som om de vore traktorer. Det är helt orimligt att dessa säkra fordon tvingas hålla samma hastighet som långsamma jordbruksmaskiner, när EU-mopeder och mopedbilar, som är mycket mindre säkra, får köra i 45 km/h.

Det handlar om mer än bara hastighet. Ungdomar som kör A-traktor möts ofta av frustration och ilska från andra trafikanter. Men det är inte deras fel att de tvingas köra långsamt – det är en förlegad regel som inte hänger med tiden. Att höja hastighetsgränsen skulle minska denna onödiga irritation och skapa ett bättre flyt i trafiken.

A-traktorn är avgörande för unga på landsbygden. Den gör skillnaden mellan att bara ta sig fram och att faktiskt leva. Att kunna vara en del av samhället, att ha friheten att röra sig, att umgås och vara aktiv utan att hindras av långa avstånd – det är viktiga aspekter för att känna sig levande. Ungdomarna på landsbygden förtjänar mer än att bara överleva. De ska få möjligheten att leva fullt ut.