Tryggare skolmiljö med mindre skolor

Man bör fokusera på att bygga fler skolor, i stället för större skolor, som en lösning på behovet av fler skolplatser, skriver debattörerna.

Nya Kungsbergsskolan får 975 elever i stället för 775. Med fler elever på skolan riskerar man bland annat att osynliggöra elever som individer, vilket är helt fel, skriver debattörerna.

Nya Kungsbergsskolan får 975 elever i stället för 775. Med fler elever på skolan riskerar man bland annat att osynliggöra elever som individer, vilket är helt fel, skriver debattörerna.

Foto: Jeppe Gustafsson

Debatt2020-09-10 09:15
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Allians för Linköping har ändrat sig. Nya Kungsbergsskolan får 975 elever i stället för 775. Med fler elever på skolan riskerar man bland annat att osynliggöra elever som individer, vilket är helt fel! Dessutom har rådande pandemi visat på nackdelarna med storskalighet där många individer skall trängas ihop på en begränsad yta.

Bakgrunden till beslutet är att utbildningsförvaltningen i en utredning slagit fast om att det behövs fler skolplatser fram till år 2035 än vad man tidigare hade gjort en beräkning på. Från början var det tänkt att Nya Kungsbergsskolan skulle bli en grund- och gymnasieskola för 1800 elever, men under våren 2018 fattade man beslut om att det skulle bli en högstadieskola. Allians för Linköping har prioriterat fel när det kommer till att utöka antalet platser på Nya Kungsbergsskolan. I stället bör man fokusera på att bygga fler skolor, i stället för större skolor, som en lösning på behovet av fler skolplatser.

Sammanhållningen blir sämre i en skola med fler elever och personalen har inte samma möjlighet att lära känna eleverna och ha god översyn. Med bristande sammanhållning finns risken för att skolmiljön blir allt otryggare med ökande antal elever. Med mindre enheter blir skolmiljön tryggare, de vuxna har mer översyn och engagemanget hos föräldrarna är större.

Med mindre skolenheter innebär det att det behövs fler skolor för att täcka behovet av antalet skolplatser. Med fler skolor kan man få till en större geografisk spridning, vilket innebär att elever har skolan närmare hemmet i en större utsträckning och det bidrar till en ökad trygghet.

Ett vanligt argument som förespråkare för stora skolenheter drar, är att man vill motverka segregation och göra förutsättningarna bättre för elever med utländsk bakgrund eller lägre socioekonomisk status. Det är snarare tvärtom enligt B.J. MacMillans forskningsrapport från 2004, att mindre enheter gynnar elever med utländsk bakgrund eller lägre socioekonomisk status.

Dessutom ser vi negativt på en förtätning av staden som pågår. Grönytor byggs bort och redan nu saknar flera skolor i innerstaden en vettig skolgård med möjligheter till rörelse i tillräcklig omfattning för att trygga en god hälsa.

Vi sverigedemokrater ser mindre skolenheter med större geografisk spridning som en nyckelfråga för att den svenska skolan ska bli en skola i världsklass igen.