Trafikverket ansvarar för Tjustbanan

Trafik- och samhällsplaneringsnämnden har beslutat om en Målbild 2040 för Region Östergötlands engagemang i regional tågtrafik. Det är inget beslut som ska tas i regionstyrelsen eller regionfullmäktige.

Vår slutsats är att den beslutade inriktningen ger goda förutsättningar för våra östgötar att nyttja kollektivtrafiken som medel för arbets- och studiependling, skriver Julie Tran (C), regionråd och ordförande i Trafik- och samhällsplaneringsnämnden.

Vår slutsats är att den beslutade inriktningen ger goda förutsättningar för våra östgötar att nyttja kollektivtrafiken som medel för arbets- och studiependling, skriver Julie Tran (C), regionråd och ordförande i Trafik- och samhällsplaneringsnämnden.

Foto: Staffan Eliasson

Debatt2020-07-02 19:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "SD värnar om tågtrafiken på Tjustbanan" (15/6):

Syftet med denna målbild är att visa en samlad bild för hur regionen ska agera strategiskt för att tillgodose resandebehovet med tågtrafik, oavsett om det körs på Ostlänken, Södra stambanan, UVEN, Nyköpingsbanan, Tjustbanan eller Stångådalsbanan. Resandet med tåg har under senare år ökat kraftigt till, från och inom Östergötland och förväntas öka ännu mer när Ostlänken är i drift. 

Målbilden är framtagen med utgångspunkt från regionens perspektiv, men med ambitionen att se förbi administrativa gränser. Utgångspunkten har också varit att analysera resandebehovet utifrån andra parametrar så som befolkningstillväxt och dess geografiska utbredning samt arbets- och studiependling, för att skapa en långsiktig strategi för utvecklingen av tågtrafiken i regionen. 

När man läser Sverigedemokraternas debattartikel får man uppfattningen att utan Tjustbanan upphör all trafik och utveckling längs sträckan. Då ska man veta att det i dag går Expressbussar från Åtvidaberg till Linköping med två avgångar per timme under högtrafik. Antalet östgötska resenärer på buss den sträckan är mycket högre än antalet som åker med tåget Kustpilen från Åtvidaberg.

När vi blickar 20 år fram i tiden, till 2040, och tar hänsyn till Tjustbanans tekniska status ser vi stora upprustningsbehov av banan för att kunna upprätthålla trafik med hög tillförlitlighet. Ansvaret för banan ligger hos Trafikverket som inte budgeterat för detta och trafikeringsansvaret ligger hos Region Kalmar. Vi har därför inte sagt någonting om ifall Tjustbanan ska vara kvar eller inte, för den frågan äger inte vi. Det vi säger i Målbild 2040 är att vi ser att resebehoven på sträckan Linköping-Västervik i stället övergått till att lösas med ett funktionellt bättre anpassat busskoncept. 

Vår slutsats är att den beslutade inriktningen ger goda förutsättningar för våra östgötar att nyttja kollektivtrafiken som medel för arbets- och studiependling, utifrån de begränsade resurser vi har. På totalen blir det dessutom ett ökat engagemang i regional tågtrafik till år 2040.

Julie Tran (C),
regionråd och ordförande i Trafik- och samhällsplaneringsnämnden