Svar på "Trafiksituationen är just nu inte acceptabel" (Corren 19/11)
Problemen utvecklas till ett kaos, då starkt trafikerade gator stängs av på grund av arbeten som måste utföras. Höstens exempel är Hamngatan vid simhallsbygget, Drottninggatan och Råbergaleden (tillfälligt). Man kan inte vänta sig annat, när stora gatuarbeten måste ske samtidigt.
Orsakerna till rådande kaos är intensiv förtätning i stadskärnan med allt smalare gator, en kraftig befolkningstillväxt och en trafikplanering som hamnat på efterkälken. Att vid en trolig trafikökning, i samband med utbyggnaden på Folkungavallen, minska kapaciteten genom en inskränkning av Hamngatan torde strida mot all sund framtidsplanering.
En trång trafikmiljö brukar dessutom leda till flera partiklar i luften. Djurgårdsgatan är ett exempel på planerad förtätning.
Kollektivtrafiken får allt större problem att ta sig fram till exempel på Östgötagatan och Lasarettsgatan; dessutom avråds folk från att i möjligaste mån utnyttja den på grund av pandemin. Många börjar cykla men ännu fler använder sin bil. Det var ju vad man kunde vänta sig.
Här i Linköping röstade man redan för snart 32 år sedan i en folkomröstning nej till en led som skulle beröra Vallaskogen. Leden skulle effektivt ha avlastat stadskärnan men även till exempel Lambohovsleden. Den skulle avsevärt förbättrat miljön i de centrala delarna av staden. Detta på samma sätt som Råbergaleden väsentligt har avlastat Tannefors. Det är en ödets ironi att det blev nej just av miljöskäl.
Kan vi egentligen klara oss utan en dylik länk, i längden? Den skulle endast kunna byggas i tunnel, med hänsyn till naturreservatet och tidigare folkopinion. Tunnlar sprängs ju under många känsliga områden i världen, till exempel i Stockholmsområdet.
Nuvarande situation måste i vilket fall förbättras. Alla har rätt att förvänta sig klarspråk av politiker och tjänstemän. Hur ser planerna ut som ordentligt kan förändra nuvarande situation?
Trängselskatt som i storstäder? Dubbdäcksförbud i vissa zoner? Flera genomfartsförbud? Ytterligare bussgator utan privatbilism? Gratis kollektivtrafik under rusningstid? Flera snabbcykelvägar? En kommunal utredning talar om att omfördela och få bort genomfartstrafik i innerstaden. Hur? Frågan är minst 40 år gammal.