Målbild 2040 för Östgötatrafiken bygger på förlängd befolkningsstatistik. Men Tjust-Stångåbanornas brister nu skall inte styra framtiden. Tvärtom skall och kan järnvägen vara ett avgörande draglok för att en ort utvecklas och inte dör ut.
Samtal med tjänstemän på Trafikverket bekräftar att en upprustning ger stora vinster för samhällen och bygder längs banorna. Befolkning, sysselsättning, skola, affärer och annan service kan förnyas och växa, annars töms allt flera hus och anläggningar, tappar i värde och förfaller. Bussar kan bara bli komplement till upprustad järnväg.
Inflyttare till Linköping måste skaffa dyr bostad, och staden behöver ny dyr infrastruktur i bostäder, skolor, gator m.m. Både stad och bygd vinner på upprustad befintlig infrastruktur på mindre orter och fortsatt service där.
En levande landsbygd med smärre centralorter är ett måste i vår region och i Kalmar län, som är det naturligaste att knyta till vår region. Då behövs hänsynsfullt samarbete för en integrering.
Snabba, bekväma och pålitliga tåg, som går ofta är framtiden. Potentialen för Tjustbanan finns hos bilisterna. De föredrar tåg före buss. Restiden med bil till Linköping från Åtvidaberg är försumbart kortare. I bilkön krävs ständig uppmärksamhet. Riksväg 35 har dessutom den viltrikaste sträckan i Sverige. I en tågkupé går resan utan skarvdunk med bekvämt utrymme för arbete eller vila.
De hyllade expressbussarna tar endast cirka 7 procent av resenärerna mot Linköping. För närvarande är de kortast angivna tiderna för tåg 34 minuter, för expressbuss 42 och för buss med slingor 48 minuter. Slingan till affären i Bankekind kan uteslutas om ingen resenär sänder en stoppsignal från hållplatsen till riksväg 35. Expressbussens fördel med 6 minuter krymper då märkbart.
Busslinjernas samtliga stopp för av- och påstigning är ungefär lika många. Efter pågående upprustning av järnväg från Åtvidaberg till Linköping beräknas tågtiden sjunka till drygt 20 minuter. Minskningen är liknande mot Västervik.
Sammantaget bör tåg prioriteras och samordnas med ”slingbuss” som dubbeldäckare, vid behov. Tåg tar många vagnar. Tredubbla samtida avgångar, som nu, är slöseri. Vid högtrafik möter anslutningsbussar på alla viktiga linjer i Linköping. Väntetid är då 0-10 minuter.
Bilister behöver massiva upplysningar om detta. I bästa fall kan antalet passagerare mångdubblas och kostnad per passagerare minskas kraftigt. Men bussar är ett nödvändigt alternativ för boende längs riksväg 35, samt som ett alternativ för avstigning mellan Saab och Resecentrum.
Inom kort är Tjust-Stångåbanornas gemensamma del upprustad. Den har helsvetsad räls på cementsliprar och ny makadam vid behov. En tredjedel av Stångåbanan är klar och medel för komplett upprustning kommer efterhand. Flera grannlän förhandlar redan gemensamt om leverans av eltåg. Dessa förväntas komma i drift på banorna inom få år. Vår region bör följa utvecklingen för att inte halka efter.
Trävaror transporterades på Tjustbanan från Västervik till Bergslagen ända tills förbindelsen bröts för några år sedan. Längre transporter från östra Blekinge är förmånligast, men övriga kommuner kan också åter använda järnväg. En lastbil sliter snabbt ner en vägbana. Underhållet är mycket dyrare än underhåll av en upprustad järnväg. Energiåtgången är också mycket lägre. Elvägar för lastbil är ett villospår, som inte kan konkurrera.
Rune Tessin, medlem i Järnvägsfrämjandet