Tänk dig Linköping om 50 år, hur ser staden ut då och åt vilket håll har den växt? Kommunen själv planerar bebyggelse ut mot Roxenhållet i lite olika konstellationer och då helt plötsligt har både Ikanoområdet och området nordväst om Skäggetorp kommit betydligt mera centralt än vad som nu är. Det är med den tanken i bakhuvudet det inte alls är orealistiskt att det kommande Resecentrum istället bör ligga antingen mellan nuvarande Ikanoområde och E4 alternativt på de "öppna vidderna" norr och nordväst om Skäggetorp. Massor av helt fria ytor med plats för all form av anslutningstrafik och inte alls långt från de centrala delarna av Linköping. Det enda som då krävs är en väl fungerande skytteltrafik var femte eller tionde minut från de centrala och mest tätbefolkade delarna av Linköping till det nya Resecentrum.
Vän av ordning börjar nog här att lite undra över hur man tekniskt och betydligt billigare kan göra den dragningen av de nya spåren? Vi måste börja med att tänka i helt andra banor. Om man tittar på de stora föregångarna i dagens spårbyggande heter dessa länder Japan, Korea och Kina. Dessa länder bygger nästan alla sina nya spår på pelare för den snabbgående trafiken. Pelarbyggd spårsträckning är inte enbart billigare att bygga, den är också väsentligt enklare att bygga samt att den inte kräver samma antal kvadratkilometer bördig åkermark till sitt förfogande som traditionellt järnvägsbyggande gör. Det är inte för inte som kineserna via sin pelarbyggda järnväg kommit ända upp till Tibet över sumpmark, berg och dalar.
Om vi nu applicerar den tekniken i vårt närområde blir scenariot följande: Pelarbygget startar någonstans i Norsholm ( ja helst i Stockholm), följer sedan utmed E4 och kommer in någonstans mellan Tallboda och Tekniska verkens stora nybyggda panncentral. Sedan dyker spåret ned där man bestämmer att den nya centralstationen ska ligga varefter spåret ånyo kan gå ut på sina pelare och ansluta till befintlig spårdragning någonstans mellan Malmslätt och Sjögestad. En av finesserna med denna typ av pelarbygge är att man lätt kan korrigera kinkiga spårdragningar och enkelt passera breda vägar eller liknande hinder.
Du som läsare, fundera på saken och var bussig återkom med bra sakargument om du inte anser att projektet är genomförbart!