Tågutredning missar de regionala banorna

Region Östergötlands utredning beskriver tågen på Stångådalsbanan/Tjustbanan som ”miljömässigt undermåliga” men undanhåller att nya tåg är beställda till år 2025, skriver debattören Niklas Adell.

En förändrad miljöpolitik får konsekvenser för regional tågtrafik också på Stångådalsbanan/Tjustbanan, framhåller debattören.

En förändrad miljöpolitik får konsekvenser för regional tågtrafik också på Stångådalsbanan/Tjustbanan, framhåller debattören.

Foto: Olof Carlson

Debatt2020-02-15 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Region Östergötland har låtit göra en utredning, ”Målbild 2040”, om upplägget av den regionala tågtrafiken i Östergötland 2040, alltså när Ostlänken är på plats. Den utredningen är riktigt usel, framför allt när det gäller tågtrafiken på Stångådalsbanan/Tjustbanan, alltså järnvägarna Linköping – Kisa – Kalmar och Linköping – Åtvidaberg – Västervik.

Man kunde ju tänka sig att en utredning med ”målbild 2040” skulle försöka skissa hur det kommer att se ut 2040 – men icke, i alla fall inte när det gäller de här två banorna. Utredningen berättar bara hur det är nu, dessutom på ett sätt som framstår som illvilligt. 

Den säger till exempel att banorna ”håller låg kvalitet”, fast 1/3 av Stångådalsbanan har helsvetsat spår på makadam vilket är stambanekvalitet. Man skriver att tågen på banorna är ”miljömässigt undermåliga”, men undanhåller att nya tåg är beställda till år 2025. Utredningen berättar inte heller att Trafikverket ska installera ett nytt signalsystem till år 2035.

En sak säger utredningen om läget 2040 – att Linköping kommer att ha 39 554 fler invånare än nu, Kinda kommun 525 fler och Åtvidabergs kommun 566. Man bara konstaterar det. Vad säger Kinda och Åtvidaberg om den ”sanningen”? Kanske några tusen av de där 39 554 i stället hellre skulle vilja bo i Rimforsa, Kisa och Åtvidaberg? Fast det förutsätter att det går pendeltåg också till de orterna, inte bara till Linghem och Skänninge. Och det vill utredningen icke.

Utredningen missar också att det pågår ett arbete i hela samhället – och i stora delar av världen i övrigt – att ställa om till ett hållbart sätt att använda miljön och jordens tillgångar. En väsentlig del är att minska koldioxidutsläppen från alla transporter. 

Det är en omställning med många inslag. Ett oundvikligt och nödvändigt är att flytta personresor och godstransporter till järnväg och tåg. Alla vet det – utom de som sticker huvudet i sanden. Regionens utredning tillhör dem. Det är inte seriöst. En förändrad miljöpolitik får konsekvenser för regional tågtrafik också på Stångådalsbanan/Tjustbanan. Det borde utredningen ha utrett. Det har den inte gjort. Den bara tittar på hur det är nu och menar att så kommer det att vara 2040. 

Ostlänken ska vara klar 2035. Det får konsekvenser också utanför stråket Stockholm – Linköping. Det finns människor som vill längre… 

Linjen Linköping – Kalmar kommer att bli Ostlänkens ”förlängda arm” mot sydöstra Sverige, södra Östergötland, östra Småland, Kalmar, Öland, östra Blekinge, Karlskrona. Banan kommer att få större betydelse. Det är förstås inte Region Östergötlands ansvar. Men det har konsekvenser för regionens regionala tågtrafik. Blir banan uppgraderad som Ostlänkens förlängda arm blir det lättare att köra pendeltåg på den, för att säga det enkelt. Men en sådan möjlighet finns inte ens antydd i denna utredning. 

Det finns förstås fler faktorer som påverkar hur infrastrukturen och tågtrafiken kommer att se ut om 20 år på Stångådalsbanan/Tjustbanan. Utredningen har inte med en enda…

Ingen seriös politiker kan fatta beslut med den utredningen som underlag.

Niklas Adell