Det är givetvis en stor omställning för de elever som i dag går på skolan och som alla har förväntat sig att ta studenten där. Det har också varit vår ambition och vi har jobbat hårt för att skapa förutsättningar för skolan att finnas kvar, men när antalet sökande återigen inte kommit upp i de nivåer som har behövts fanns inga andra rimliga alternativ.
När kommunen tog över skolan 2020 var det med förhoppningen att antalet elever skulle öka och det gjordes aktiva satsningar för att höja attraktiviteten på naturvetenskapsprogrammet. Tyvärr har skolan i stället kontinuerligt haft stora ekonomiska svårigheter som härstammat från ett lågt elevunderlag. Att driva en klass med väldigt få elever är oerhört kostsamt för en skola och därför togs beslutet att ta bort naturvetenskapsprogrammet, för att ge skolan en viss ekonomisk lättnad i ett försök att behålla den.
Både förvaltningen och skolledningen har därefter kämpat med att öka antalet sökande till estetprogrammet, så att det skulle bli ekonomiskt hållbart att fortsätta. Detta arbete resulterade i något bättre siffror, men tyvärr inte tillräckligt.
Förvaltningen gjorde avvägningen tidigt under vårterminen att jobba in i det sista för att försöka få upp siffrorna så att skolan skulle finnas kvar. Det har framförts kritik mot att beskedet kommer olägligt, men ett besked av den här karaktären kan egentligen aldrig komma lägligt. Om beskedet hade kommit i december förra året hade det drabbat dåvarande ettor en termin in i skolgången. Om beskedet kommit i början av året hade troligen ännu färre sökt sig till skolan, och om beskedet kommit i juni så hade det varit för sent för eleverna att välja om och de hade behövt gå på sommarlov med oro och en klump i magen. Så i balansgången mellan att inte fatta ett förhastat beslut under senvåren, men inte heller dra ut på processen, landade vi i att avvakta med beslut och besked till efter sommaren.
Vi tror att en samlad överflyttning är en bättre metod än en gradvis nedläggning under flera år. Från tidigare erfarenheter har vi kunnat se att en långsam process kan vara rentav förödande, där det krävts abrupta avslut i förtid. Därför väljer vi i stället ett tillvägagångssätt som möjliggör för oss att hålla ihop utbildningarna, i stället för att splittra isär programmens årskurser på olika skolor.
Dessutom ger det oss möjlighet att under lugna och ordnade former påbörja förberedelserna i god tid, tillsammans med mottagande skolenheter så att förändringarna ska bli så bra som möjligt. Under kommande år, innan överflytten äger rum, kommer berörda elever få besöka de mottagande skolorna för att bekanta sig med såväl lokaler som personal. För att eleverna ska känna en trygghet kommer de mottagande skolorna möta de behov som finns genom elevhälsoarbetet. Därtill kommer en fortsatt dialog att föras med elevrepresentanter på S:t Lars gymnasium för att fånga upp eventuell oro och stödbehov i den fortsatta processen.
Det är alltid svårt att fatta den här typen av beslut och vi har verkligen gjort allt som stått i vår makt för att behålla skolan, men det är inte ekonomiskt hållbart att fortsätta driva S:t Lars gymnasium. Vi behöver nu tillsammans fokusera på att skapa smidiga och trygga omflyttningar så att våra elever känner lugn och kan få en så bra utbildning som möjligt.