Inte sällan är avgifterna mer än dubbelt så höga i den kommun som är dyrast jämfört med den som tar ut lägst avgifter. Onödigt höga kostnader förknippade med regelefterlevnad riskerar att hämma tillväxt och leder till färre jobb och lägre skatteintäkter. Vi vill därför uppmana länets kommuner att bli bättre på att lära av varandra.
Till exempel kostar ett standardmässigt bygglov mer än dubbelt så mycket i Söderköping som i Ödeshög, trots att handläggningstiden i normalfallet är en vecka längre i Söderköping. I hela landet kan handläggningstiderna variera med tio veckor för ett identiskt ärende och avgiften med smått ofattbara 234 117 kronor.
Ett serveringstillstånd kostar 13 101 kronor i Norrköping – mer än dubbelt så mycket som i Boxholm. I Finspång kostar livsmedelskontrollen i butikerna 4 860 kronor, men i Vadstena får samma butik betala 3,5 gånger mer eller 17 280 kronor för tillsynen.
Anmälningsavgiften för en biltvätt kostar 3 560 kronor i Boxholm och Mjölby. I Kinda får samma företag betala mer än dubbelt så mycket. Det kan låta som småpengar, men när man lägger ihop dem blir det mycket pengar.
Det är inte bara kostnader och handläggningstider som skiljer sig åt mellan kommuner. Granskningen visar att kommunerna har olika inställning till vad som är viktigt i kontrollverksamheten.
Vi menar att kontrollerna bör inriktas på dialog med verksamhetsutövarna för att på ett så effektivt sätt som möjligt uppnå målen. Men i en del kommuner betonar man i stället vikten av att kontrollera och dokumentera brister. Det ingår naturligtvis i uppgiften, men bör inte ligga i fokus.
De flesta kommuner har en ambition om att förbättra företagsklimatet och en förståelse för att fler och växande företag betyder fler jobb och ökade skatteintäkter. Men dessa mål verkar inte vara tillräckligt väl förankrade bland de tjänstemän som möter företagen i vardagen.
Undersökningen visar att det finns en bristande förståelse för att myndighetsutövningen också ska ha ett näringslivsfrämjande perspektiv.
Huvudsyftet med granskningen är att uppmuntra kommunerna att se över tillämpningen av regler som berör företagen och lära av varandra. Förhoppningen är att det ska bli mer enhetligt, förutsägbart och kostnadseffektivt för företagen.
Regelförbättring, förutsägbarhet, samt minskade kostnader till följd av regler och kortade handläggningstider är viktigt för både tillväxten och företagsklimatet.
En minskad regelbörda är inte bara bra för företagen utan skulle på sikt leda till fler jobb och därmed högre skatteintäkter. Vi hoppas att länets kommuner tar detta tillfälle att lära av varandra och förbättra den kommunala kärnverksamhet som det här faktiskt handlar om.