Stoppa inte biltrafiken på Drottninggatan

Låt biltrafiken få vara kvar på Drottninggatan mellan S:t Larsgatan och Djurgårdsgatan för att minska koldioxidutsläppen, underlätta framkomligheten och att ta sig in till Linköpings city, skriver Mikael Bergström (LL) och Peter Hammers (LL).

De cirka 11 000 bilar som i dag trafikerar den aktuella sträckan på Drottninggatan måste färdas på annan plats, till exempel Lasarettsgatan, som redan i dag är hårt trafikerad. Detta kan bli ett problem för bland annat blåljustrafiken, skriver Mikael Bergström (LL) och Peter Hammers (LL).

De cirka 11 000 bilar som i dag trafikerar den aktuella sträckan på Drottninggatan måste färdas på annan plats, till exempel Lasarettsgatan, som redan i dag är hårt trafikerad. Detta kan bli ett problem för bland annat blåljustrafiken, skriver Mikael Bergström (LL) och Peter Hammers (LL).

Foto: Annelie Boström

Debatt2024-11-24 14:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För några år sedan beslutade Linköpings kommunfullmäktige om Trafikplanen. Nu när denna ska sjösättas börjar man se konsekvenserna av beslutet. Trafikplanen innebär bland annat att Stortorget ska stängas för fordonstrafik. På Drottninggatan mellan S:t Larsgatan och Djurgårdsgatan ska endast buss- och cykeltrafik tillåtas. De cirka 11 000 bilar som i dag trafikerar den aktuella sträckan på Drottninggatan måste färdas på annan plats, till exempel Lasarettsgatan, som redan i dag är hårt trafikerad. Detta kan bli ett problem för bland annat blåljustrafiken, inte minst för ambulans som ska till akuten. 

Lasarettsgatan är en del av C-ringen. Det är också Hamngatan, som kommer att ha begränsad framkomlighet under den tid som Folkungavallen ska bebyggas. Detta kommer att leda till längre körsträckor, ökad köbildning och därmed ökade koldioxidutsläpp genom fler start och stopp.

Linköpingslistan är emot segregation på alla plan, även när det gäller trafiken. Låt cyklar, bussar och bilar samsas på Drottninggatan. Det kan leda till marginellt längre körtider för bussarna till Ryd och Malmslätt. Detta går att avhjälpa med ett optimerat bussföreträdessystem. Ett sådant har vi redan i Linköping, men det är långt ifrån optimerat. Detta skapar stor frustration och gör att en del gångare och cyklister går/kör mot rött, då det känner att de blivit av med sin plats i kön.

Låt biltrafiken få vara kvar på Drottninggatan mellan S:t Larsgatan och Djurgårdsgatan för att minska koldioxidutsläppen, underlätta framkomligheten och att ta sig in till Linköpings city, så att vi får ett levande centrum i stället för att flytta ut all handel till Tornby.