Stödet till flygplatsen viktigt för företagen

Allians för Linköping blickar framåt och arbetar hårt för att Linköping skall växa hållbart, skriver allianspartiernas fyra gruppledare.

Linköping växer med runt 2 000 personer per år, framhåller debattörerna.

Linköping växer med runt 2 000 personer per år, framhåller debattörerna.

Foto: Johnny Gustavsson

Debatt2020-03-02 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Många undrar just nu om Linköpings och vår flygplats utveckling. Samtidigt kommer anklagelser om att politiker inte är transparenta med kostnader rörande bland annat Linköpings City Airport, vilket är lite märkligt eftersom beslut kring kommunens ekonomi och budget är offentliga handlingar och därmed öppna för allmänheten att ta del av. 

Kommunens stöd till Linköpings City Airport, som krävs för att kunna driva flygplatsen, är däremot den viktigaste näringslivssatsningen som vi gör i kommunen. Det får man inte glömma. För många av våra framgångsrika företag så är de goda kommunikationer vi har via flyg, tåg och bil en förutsättning för att de ens ska finnas i Linköping. Om något av dessa försvinner kommer det att påverka näringslivet negativt och följdeffekten blir att jobb försvinner från Linköping. 

En flytt av landningsbanan innebär mindre buller och därmed mindre behov av bullerskyddsåtgärder samt minskade risker. Banflytten ger också ökade exploateringsmöjligheter framförallt i Kallerstad, Stångebro och Tannefors, i samband med Ostlänkens byggande.

Innerstaden ska bli större och växa över ån och flytten av banan är avgörande för att kunna utveckla Stångebro och Kallerstad med 7 000–10 000 nya bostäder och affärsverksamhet och kostnaden för detta finansieras av exploateringsintäkter.

Att flytten av banan även skulle innebära att Linköpings Motorsällskap måste läggas ner stämmer inte heller, tvärtemot så har vi under slutet av 2019 beviljat dem ett extra investeringsstöd för att de ska kunna utveckla sin verksamhet ytterligare.

Linköping är en stad som växer och utvecklas. Kommunens långsiktiga planer tar sikte på en framtid där Linköping har 250 000–300 000 invånare. En viktig del i stadens utveckling handlar om höghastighetsjärnvägen Ostlänken, eftersom närheten till stationen kommer göra det attraktivt att bygga bostäder, arbetsplatser, butiker och restauranger i området på Stångebro och Kallerstad.

Allians för Linköping blickar framåt och arbetar hårt för att Linköping skall växa hållbart. Linköping växer med runt 2 000 personer per år. Därför är det viktigt att hålla en hög takt i bostadsbyggandet och i utbyggnaden av skolor och vårdboenden för att medborgarna skall ha bostäder till rimliga priser och en skola och omsorg av hög kvalitet.

Niklas Borg (M)
Muharrem Demirok (C)
Åsa Wennergren (L)
Denisé Cassel (KD)
Gruppledare för Allians för Linköping