Svar på ”Det räcker med en flygplats i Östergötland”, 17/12.
Lars-Erik Borg pekar på de tre flygplatser vi idag har i Östergötland och menar att vi borde ha en av dessa kvar, Malmen. Dock har de olika flygplatserna helt olika roller. Norrköpings flygplats med i princip bara charterflyg, Linköpings flygplats med bara affärsflyg (och delas med Linköpings stora arbetsgivare SAAB) samt Malmen där försvaret idag huserar.
I vår omedelbara närhet har vi också Jönköpings flygplats, som i princip är en charterflygplats så när som på några avgångar till Arlanda. Åt norr har vi vidare Skavsta flygplats, som har positionerat sig som en flygplats med reguljärflyg. De sistnämnda flygplatserna tar det i princip något över en timme att resa till.
Det som nämns i debattartikeln är att förlägga Linköpings framtida station vid Malmen, och att pendeltåget sedan ska trafikera mellan Linköpings nuvarande station och Malmen. Hur ska detta gå till, om regional samt lokaltrafik skall vara kvar vid Resecentrum som idag? Ska den sträckning som pendeln tar idag byggas om så vi får en station vid Malmen?
Debattören har missat ett av de stora skälen till att en ostlänk behövs, tidsaspekten. Syftet med att bygga en ny järnväg är tre till antalet. Det är trångt på banan, ålderstiget och tidsödande. Naturligtvis vill vi som åker tåg någongång, tillbringa så lite tid som möjligt på resande fot.
För att nå flyget som boende i Linköping, ska du först ta dig till Resecentrum. Därefter gå på pendeltåget som tar dig till Malmen. Därmed förlorar du som resenär, den tid som Ostlänken är tänkt att tjäna in. Tanken är ju att konkurrera med just flyget.
I den framtida sträckningen för Ostlänken så har järnvägen just en station vid Skavsta flygplats. Tiden för att nå denna från Linköping eller Norrköping slår bilen och bussen till flygplatsen utan problem. Men det förutsätter att det är enkelt att använda tåget.
Linköpings station skall naturligtvis finnas på det ställe där invånarna finns, det vill säga i Linköpings centrum. Vi står inför en investering för 100-150 år (jmf nuvarande byggnation) och för att ta bort den barriär som järnvägen idag utgör bör den grävas ner (jmf Triangeln Malmö).
Pether Björnsson (L)